SAS ska betala böter i Norge som kan trappas upp ytterligare för att återbetalningen av biljetter till inställda flyg dragit ut på tiden.
Långsamt SAS åker på böter i Norge
Mest läst i kategorin
Det var under strejken i somras som nära på 400 000 passagerare drabbades av inställda flyg.
Enligt SAS hamnade notan bara för de inställda flygen på 10 miljoner norska kronor.
Nu rapporterar NRK att flygbolaget ska betala 100 000 kronor för att återbetalningen av biljetterna till berörda resenärer dröjt för länge.
Norska Luftfartsverket ställde krav på SAS redan i början av augusti att snabbt betala tillbaka pengarna till passagerarna.
Nytt krav kom i september att flygbolaget hade sju dagar på sig att reglera saken.
Men SAS har inte levt upp till det och nu tvingas man betala de nämnda böterna, som dessutom kan komma att bli högre om myndigheten i Norge märker att SAS inte heller denna gång följer kravet.
Nu får SAS tio dagar på sig att återbetala alla strejkdrabbade resenärer som fick se sina flyg inställda.
“För oss är det viktigt att konsumenterna kan lita på flyget och att de faktiskt får de pengar de har rätt till”, säger Lars Kobberstad, chef på norska Luftfartsverket, till NRK.
Tonje Sund, pressansvarig på SAS Norge, säger till NRK att flygbolaget är överens med Luftfartsverket att passagerarna ska ersättas men tillägger att det är “komplexa ersättningsärenden” som nu återstår.
Förhoppningen hos SAS är att vara klar med även dessa ärenden i slutet av december.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.