Dagens PS

Lågpriskedjor ökar – satsar på nya marknader

Biltema
Det fortsätter uppåt för lågpriskedjor som Biltema. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 05 aug. 2021Publicerad: 05 aug. 2021

Trenden för lågpriskedjor fortsätter starkt uppåt. Nu satsar bolagen på nya marknader.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Lågpriskedjorna har gynnats av att vi lägger allt mer tid och pengar på hemmet under pandemin.

Går starkt framåt

Lågpriskedjorna Jula, Rusta och Bil­tema visar samtliga starka siffror under 2020.

För Julas del innebär det en ökning med 21 procent till 5,5 miljarder kronor, där tillväxten fortsätter under 2021.

Enligt Julas kommunikations­chef Magnus Ljung håller trenden i sig.

”Förra året var ett rekordår för oss, men det går fortsatt väldigt bra och omsättnings­utvecklingen är fantastisk”, säger han till Di.

Med tillväxten vill bolaget även etablera sig på nya platser som Finland och utveckla en e-handel i Europa.

För Rusta beskriver vd:n Göran Westerberg uppgången “som oförskämt och förvånansvärt bra för oss”.

Kedjans nettoomsättning har ökat till 8,5 miljarder kronor och både rörelseresultat och vinst har skjutit i höjden.

ANNONS

“Trots att vi möter enorma indextal från ’corona­året’ så har vi en tvåsiffrig ökning på det under 2021”, säger Göran Westerberg.

Priset är viktigt

Förutom att allt fler fixar hemmet så tror han att priset spelar stor roll i ökningen – ”det är fortfarande många branscher som inte går bra. Då blir prislappen viktig för folk och lågpriskedjorna får en skjuts.”

Rusta har över 170 varuhus i Sverige, Norge och Finland och kedjan blickar mot Tyskland för vidare tillväxt där bolaget redan har varuhus.

”Vi vill fortsätta vår expansion söderut och Tyskland är nyckeln i det arbetet”.

Förra året var även starkt för Biltema som hade en nettoomsättning på 6,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet uppgick till 405 miljoner kronor.

Framgångarna har emellertid inte kommit utan motgångar – och de många logistikproblemen medför att kedjorna ser över hur de kan flytta hela produktionsledet närmare.

“Tidigare har man valt Kina på ren automatik, nu tittar vi bredare än så”, klargör Göran Westerberg.

Läs mer: Hemester – trenden fortsätter att stanna hemma

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]