Trenden för lågpriskedjor fortsätter starkt uppåt. Nu satsar bolagen på nya marknader.
Lågpriskedjor ökar – satsar på nya marknader
Mest läst i kategorin
Lågpriskedjorna har gynnats av att vi lägger allt mer tid och pengar på hemmet under pandemin.
Går starkt framåt
Lågpriskedjorna Jula, Rusta och Biltema visar samtliga starka siffror under 2020.
För Julas del innebär det en ökning med 21 procent till 5,5 miljarder kronor, där tillväxten fortsätter under 2021.
Enligt Julas kommunikationschef Magnus Ljung håller trenden i sig.
”Förra året var ett rekordår för oss, men det går fortsatt väldigt bra och omsättningsutvecklingen är fantastisk”, säger han till Di.
Med tillväxten vill bolaget även etablera sig på nya platser som Finland och utveckla en e-handel i Europa.
För Rusta beskriver vd:n Göran Westerberg uppgången “som oförskämt och förvånansvärt bra för oss”.
Kedjans nettoomsättning har ökat till 8,5 miljarder kronor och både rörelseresultat och vinst har skjutit i höjden.
“Trots att vi möter enorma indextal från ’coronaåret’ så har vi en tvåsiffrig ökning på det under 2021”, säger Göran Westerberg.
Priset är viktigt
Förutom att allt fler fixar hemmet så tror han att priset spelar stor roll i ökningen – ”det är fortfarande många branscher som inte går bra. Då blir prislappen viktig för folk och lågpriskedjorna får en skjuts.”
Rusta har över 170 varuhus i Sverige, Norge och Finland och kedjan blickar mot Tyskland för vidare tillväxt där bolaget redan har varuhus.
”Vi vill fortsätta vår expansion söderut och Tyskland är nyckeln i det arbetet”.
Förra året var även starkt för Biltema som hade en nettoomsättning på 6,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet uppgick till 405 miljoner kronor.
Framgångarna har emellertid inte kommit utan motgångar – och de många logistikproblemen medför att kedjorna ser över hur de kan flytta hela produktionsledet närmare.
“Tidigare har man valt Kina på ren automatik, nu tittar vi bredare än så”, klargör Göran Westerberg.
Läs mer: Hemester – trenden fortsätter att stanna hemma
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.