Sofia Gumælius var inte utbildad inom press eller marknadsföring. Men skapade Sveriges största och första reklambyrå.
Hon uppfann svensk PR
Mest läst i kategorin
1864 – närmare bestämt den 18 juni, är ett datum som alla svenska företagare borde ha i korsstygn på väggen på kontoret. Det var den dagen då näringsfriheten infördes i Sverige. Nu kunde alla som ville starta företag i vilken bransch som helst.
Modernt företagande
Det var ett logiskt steg i Sveriges utveckling till en modern nation. Det gamla skråväsendet, som tidigare bestämt vilja och hur många som skulle kunna ägna sig åt en verksamhet, passade dåligt in i den industriella revolutionen som gick som en ångvält över världen.
Näringsfriheten var dock inte helt fri. Fortfarande var det knepigt för kvinnor att starta en verksamhet. Det fanns bestämmelser som skapade trängre förutsättningar för kvinnorna än männen – trots att de inte förbjöd något.
Att som kvinna starta och driva en verksamhet var sålunda en knepigare väg än för en man. Men det fanns de som verkligen lyckades. Som Sofia Gumælius.
Född och uppvuxen i Örebro i en företagarfamilj där fadern Otto-Joel bland annat hade grundat tidningen Nerikes Allehanda 1843. Så både företagande och tidig mediakunskap hade den unga Sofia fått med sig i livet.
Senaste nytt
Startade eget företag
Efter faderns död 1877, flyttade Sofia till Stockholm med sina egna besparingar på 19 kronor och 9 öre och ett lån från sin bror Arvid på 35 kronor och 65 öre. Med den summan som insats, startade hon Nya Annonsbyrån samma år.
Affärsidén var att hjälpa företag ute på landsbygden att annonsera sina varor och tjänster i flera av landets större tidningar. Därför valde Sofia noggrant ut bolagets första lokal som slutligen blev på Myntgatan 1A i Gamla stan i Stockholm – passande nog i samma hus som Dagens Nyheter.
Bolagets första kund blev Hellefors Bruk, som med sin omfattande verksamhet inom järnförädling ville sprida kunskapen om bolagets produkter.
Sofia Gumælius skapade en annonskampanj med bland annat en förstasidesanons i Dagens Nyheter samt i ett flertal landsortstidningar för Helleforsnäs och kunde sedan stolt skicka iväg Nya Annonsbyråns första faktura på 117 kronor och 70 öre.
Växte fort
Sedan gick det fort för Nya Annonsbyrån. Efter en månad kunde Sofia Gumælius summera 60 nya uppdrag och vid årsskiftet hade bolaget fått hela 3000 uppdrag.
Med den tillväxt-takten blev lokalerna snart för små. Bolaget behövde flytta och mer personal måste till.
En fastighet köptes på Karduansmakargatan 9, som revs och ett nybygge anpassat för verksamheten byggdes. Efterfrågan på bolagets tjänster fortsatte öka, så snart hade filialer startats i Malmö, Göteborg och Oslo.
Nytt namn
För att ytterligare profilera sig, ändrade Sofia Gumælius företagets namn till S. Gumaelii Annonsbyrå 1891.
Två år senare startades också Gumaelius & Kompani, som sålde och marknadsförde tryckerimaskiner och annan teknisk utrustning till den bransch hon nu började känna väl.
Störst i Sverige
Sofia Gumælius hade nu arbetat sig fram till en position där hennes företag var stabila och hennes plats på reklam-marknaden var ohotat.
Men hennes arbete hade också lagt grunden till det som vi idag kallar för PR. Hennes annonsbyrå var egentligen Sveriges första riktiga PR-byrå och den kultur som hon skapade blev grunden till det moderna marknadsförings-Sverige.
Själv hade hon också blivit förmögen. Hon skaffade sig 1904 en bostad i det nyuppförda huset Strandvägen 1 och levde gott på de inkomster som bolaget medförde.
För kvinnornas rättigheter
Hon hade också ett stort samhällsengagemang och ett stort nätverk. Blev en av de första kvinnliga medlemmarna i Publicistklubben och arbetade där för lika rättigheter för både kvinnliga och manliga medlemmar.
Även den viktiga samhällsfrågan om rösträtt för kvinnor var hon aktiv i. Var också med om att bilda Kvinnoklubben och var tidig medlem i Fredrika Bremer-förbundet.
De anställda månade hon mycket om. Hade som policy att helst anställa kvinnor, vilket gjorde bolaget till ett av de första som på riktigt månade om kvinnans rättigheter i arbetslivet.
Dog i influensa
Tyvärr dog denna färgstarka person alldeles för tidigt. 1915 tog influensan hennes liv, just när hon hade etablerat nya kontor i England och Norge.
Selma Lagerlöf skrev till Sofias begravning att ”en storfura i skogen hade brakat kull, marken darrar och gungar under en” och Sofia Gumælius omskrevs i allmänhet som Sveriges främsta affärskvinna.
Vid hennes begravning flaggade alla tidningsredaktioner på halv stång. Hennes företag fanns dock kvar och växte till en koncern inom marknadsföring och kommunikation.
1977 hade Gumælius AB hela 250 anställda, men hamnade året efter i ekonomisk kris. Företaget styckades upp och delarna såldes året därpå. En era hade tagit slut. .
Läs mer:
Om Familjen Åhléns okända mästerverk
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.