Är det okej att visa känslor och till exempel gråta på jobbet? Jag anser att det bästa vore om vi tilläts vara människor och kunde få lov att få visa hur vi mår om det är så att vi känner oss ledsna och behöver gråta en skvätt. Tårar är ofta förlösande och tunga att bära när vi inte vågar visa hur vi har det egentligen.
Krönika: "Vi är inga robotar"
Mest läst i kategorin
I vissa jobbsammanhang anses det mer okej att gråta än i andra och en del människor är bättre på att hantera andras starka känsloyttringar än andra. Tyvärr är det så att somliga människor uppfattas som oprofessionella när de gråter på jobbet. Andra kan se bortom dina tårar och se din kompetens oavsett om du är tillfälligt ledsen, så jag kan inte säga rakt av att det är okej att gråta eller inte, även om min ståndpunkt är att det borde vara det. Vi är inga robotar och när vi spelar det spelet att vi ska låtsas att allt är bra när det inte är det så kostar det ofta på.
Det är ett tecken på trygghet med varandra om medlemmarna i en grupp vågar visa djupare känslor för varandra. Det skapar samhörighet och förtrolighet som i förlängningen ofta innebär att man också presterar bättre. I många sammanhang räknas dock gråt som något som tillhör den privata sfären och att man måste skärpa till sig på jobbet. Det är mer accepterat att gråta om man fått ett dödsbud, men inte för att någon kritiserar en på ett möte och att man därför inte känner sig älskad och bekräftad.
Sedan är det skillnad om man gråter någon enstaka gång eller om det är så att man gråter hela tiden, vilket oftast gör arbetskamraterna obekväma. Handlar det om att man hamnat i “offerrollen” och blir martyr och kanske till och med anses använda tårar som ”vapen” att manipulera arbetskamraterna, brukar det inte vara en speciellt bra karriärstrategi.
Det är oftast högre krav på att chefer ska vara balanserade och kunna hantera saker men visst händer det att chefer också gråter, för de är också människor. Den som visar sig väldigt känslig kan få svårt för att få chefsjobb med högre ansvar ja, även om det inte har att göra med om man är en bra chef eller ej.
Till dig som gråter ofta tänker jag att du behöver fundera över vad det är som gör att du har lätt till tårarna. Är du en högkänslig person? Bär du på obearbetad sorg av något slag som gör att det svämmar över ibland? Du behöver hjälp att prata om det så att du förstår vad som hänt och vilka lärdomar du kan dra?
Att gråta mycket kan också handla om att du är mer eller mindre nära utmattningsdepression. Då kan du behöva ta hjälp med eller själv lära dig hur du blir bättre på att sätta gränser och kommunicera dina behov innan det blir så jobbigt att tårarna börjar rinna igen. Det kan också handla om låg självkänsla och därför blir det jättejobbigt om någon visar att han eller hon är sur eller arg, för då tar du det alldeles för personligt. Då är det bra om du går i terapi eller på annat sätt tar hjälp för att stärka dig själv och inte ta åt dig för negativt om allt som sägs om och omkring dig på din arbetsplats.
Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.
Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.