Det är Swedavias vd Jonas Abrahamsson som nu uppmanar regeringen att ta bort flygskatten, men han får mothugg av en Chalmersforskare.
Krav på slopad flygskatt – trots klimatmålen
Mest läst i kategorin
Swedavia har satsat åtskilliga miljarder i Arlanda flygplats, som nu får allt hårdare konkurrens från Kastrup i Köpenhamn, bland annat efter SAS nya ägarkostellation.
Och redan innan det innan SAS fick nya ägare har flygbolaget flyttat alltmer av sin affärsverksamhet till Kastrup i Danmark.
Jonas Abrahamsson, som är vd för flygoperatören Swedavia, efterlyser nu en slopad flygskatt från regeringens sida för att öka Arlandas möjligheter att konkurrera med Kastrup, berättar Dagens Nyheter.
Swedavias vd: Andra styrmedel kan ersätta vår flygskatt
“Speciellt eftersom det redan finns styrmedel på EU-nivå. Det finns ett system för reduktionsplikt där man gradvis ökar inblandningen av förnybart bränsle, sedan har man också jobbat med att likrikta förutsättningarna genom att ta bort den fria tilldelningen av utsläppsrätter och man tittar på en eventuell gemensam beskattning på Europanivå. Det vore bättre för det snedvrider inte konkurrensen”, säger han till tidningen.
Jörgen Larsson, senior forskare på Chalmers tekniska högskola, betonar dock att flygskatten är det mest framgångsrika vapnet mot ökade flygutsläpp.
Forskaren anser i bjärt kontrast till Swedavias vd att flygskatten i stället borde höjas, “den nuvarande skatten är så låg att det knappast går att mäta effekten av den”, säger han till DN.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.