Idag är det tuffa tider för många bolag. Räkningar och hot om konkurs flåsar i nacken. Men genom åren är det några konkurser som sticker ut mer än andra. Här kommer tio svenska krascher som vi inte glömmer.
Konkurs - här är fem konkurser vi aldrig glömmer
Mest läst i kategorin
1. Kreugerkraschen
Sveriges mest omtalade ekonomiska vurpa i modern tid. Finansmannen, tändstickskungen och superentreprenören Ivar Kreuger spelar ett internationellt högt ekonomiskt spel med tändstickor som garant och säkerhet för verksamheten.
När han stod på toppen av sin ekonomiska karriär, stod 60 procent av Stockholmsbörsens bolag på något sätt under hans kontroll. Med bolag som Ericsson, SKF, SCA, Boliden och Swedish Match som juveler i kronan.
I mars 1932 rämnar hela hans bygge då han hittas död på ett hotellrum i Paris. Utan Kreugers kontroll faller hans imperium och drar med sin bolag och mängder med småsparare i fallet.
Läs också: Blev Ivar Kreuger mördad?
Senaste nytt
2. Panaxia
Bolaget som grundades 1993, steg som en raket på börsen efter introduktionen 2006 och blev en svensk snackis.
Huvudsakliga verksamheten var kontanthanteringen för bolag och affärer framför allt i storstadsregionerna. När bolaget stod på topp (2010) omsattes 730 Mkr och hade 1068 personer anställda.
Men när bankerna 2009 började ifrågasätta vidare utlåning till företagets expansion, började problemen . Utan tillskott av kapital var det svårt för ägarna att hålla ihop verksamheten.
Problemet löstes dock, om en tillfälligt. Ett utdrag ur ett styrelseprotokoll meddelade “hittat en ny form av finansiering utan räntekostnad”, vilket i praktiken innebar att man lånade in kapital från de dagskassor som hanterades.
Korthuset föll sedan samman under 2012 med konkurs och ett antal efterföljande rättsliga efterspel.
3. Boo.com
Allt var rätt kring Boo.com. Timingen, utbudet, kontakterna och startkapitalet. Hade bara tekniken funnits på plats, hade kanske detta pionjärprojekt inom IT-bubblans tillväxt-år, varit en av dagens största spelare.
Men så blev det inte.
Idén bakom bolaget var enkel; att sälja sportkläder och skor via nätet, till konsumenter över hela världen. Priserna var desamma som i butik men Boo bjöd på leveransen.
Idén föll investerare i smaken och snart hade bolagets svenska grundartrio dragit in svindlande 1,5 miljarder kronor i riskkapital.
Nätförsäljningen för Boo spåddes en lysande tillväxt, och hade nog blivit så, om inte all teknik hängde på en modembaserad hemsida som tog minuter att ladda upp för konsumenterna när den slutligen öppnade i oktober 1999.
När kunderna svek, svek självklart också den förväntade försäljningen och när bolaget sattes i konkurs 17 maj år 2000, hade bolaget skulder på 178 miljoner pund medan intäkterna hade stannat på 19 miljoner pund.
En av IT-världens största vurpor var ett faktum.
4. Northland Resources AB
Gruvsatsningen i Norrland som skulle bli en nystart för den delvis sargade gruvindustrin. Inritningen var brytning av järnmalm i bland annat Talupi-gruvan utanför Pajala och i Hannukainen i Finland.
Bolaget hade baserat sina intäkter på det kraftigt värderade priset på järnmalm kring 2010. 2013 började dock priserna att stagnera 2013 för att 2014 falla rejält.
Den nyöppnade gruvan i Talupi hade levererat sin första leverans i december 2012, men på grund av prisfallet på järnmalmen begärdes gruvbolaget i konkurs redan i december 2014.
Northlands tillgångar vid konkursen var cirka en miljard kronor och skulderna mer än elva miljarder kronor. Konkursen kom bland annat att bli ett hårt slag för många av Pajalas små-företagare som både privat och bolagsmässigt hade investerat i Northlands verksamhet.
5. Saab Automobile
När den anrika biltillverkaren SAAB slutligen begärdes i konkurs 2011, var. det slutet på en officiell företagsekonomisk teater med VDn för det lilla sportbilsföretaget Spyker Cars i scenens huvudroll.
Med 3840 anställda var det en konkurs som inte bara rörde Trollhättan, där fabriken låg, utan en konkurs som berörde hela det tekniska Sverige.
Den föregående ägaren av SAAB Automobile, amerikanska General Motors, begärde en rekonstruktion av SAAB 2009 för att 2010 sälja fabriken och SAAB till sportbilstillverkaren Spyker Cars, men som inte heller fick ordning på det hela.
Så småningom köptes SAABs fabriker av kinesiska biltillverkaren NEVS som planerade tillverkning av elbilar baserade på SAABs sista modeller. Men även den satsningen är nu historia.
Läs också: SAAB-konkursen klar
Läs också: 49% ökning av konkurserna
Läs också: Begagnade saker allt populärare
Läs också: Detta gäller när konkursen är där
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.