Konflikten mellan Arbetsmiljöverket och gig-bolaget Taskrunner fortsätter där domen överklagas av myndigheten som vill klassa bolaget som arbetsgivare. Det kan få konsekvenser för hela branschen.
Konflikten för gig-bolag fortsätter – dom överklagas
Mest läst i kategorin
Taskrunner är ett gig-bolag som erbjuder en platform där kunderna till exempel kan boka en ”runner” som hjälper till med tjänster som att renovera ett hus eller montera en Ikea-möbel.
Tiptapp är ett annat gig-bolag som framför allt hjälper kunderna att bli av med skräp och att flytta.
Bolagen är arbetsgivare
Arbetsmiljöverket anser att båda bolagen är arbetsgivare och ska ha ett strängt arbetsmiljöansvar, vilket myndigheten menade saknades och därmed medförde böter om 75 000 kronor.
Men Taskrunner vägrade betala, eftersom bolaget anser att man endast kontrollerar arbetet i begränsad utsträckning, och överklagade böterna till förvaltningsrätten i Malmö, som i början av sommaren gav gig-bolaget rätt.
Nu har dock domen tagit en ny vändning – med Arbetsmiljöverkets överklagan av förvaltningsrättens dom till kammarrätten.
Saknar rättspraxis
”Det här handlar om ett område som i dagsläget saknar rättspraxis. Förvaltningsrätten i Malmö har skrivit en bra dom, där man är inne på samma tema”, säger Elisabeth Lewin, enhetschef på Arbetsmiljöverket, till Di.
Enligt henne är det “viktigt att reda ut vem som är arbetsgivare och vem som har arbetsmiljöansvaret i den här gig-ekonomin”.
“Det finns inte heller någon tydlig EU-rättslig praxis. Vi vill helt enkelt få rättspraxis”
Så småningom det även bli aktuellt att se över lagstiftningen på området menar Elisabeth Lewin.
“Först ska vi försöka få fram rättspraxis – sedan får man resonera kring huruvida lagstiftningen är tillräcklig eller om man behöver gå vidare på något annat sätt.”
Läs mer: Hans app hjälper dig bli av med gamla saker
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.