Mörker fortsätter belägra svensk hotellnäring och Stockholms handelskammare siktar inget ljus i tunneln förrän vaccineringen tar fart på allvar.
Kompakt svart på hotellhimlen
Mest läst i kategorin
Enligt Stockholms handelskammare var loggintäkterna från hotellbranschen 65 procent lägre i februari i år än under samma månad i fjol.
I Stockholm är raset än mer dramatiskt för hotellbranschen. Där föll loggintäkterna med 76 procent jämfört med februari förra året.
Datan kommer från Benchmarking Alliance och den visar, enligt Stockholm handelskammare, att svenska hotell hade en beläggning på 24 procent i februari år, vilket kan jämföras med en beläggningsgrad på 56 procent i februari 2020.
Stockholm inte oväntat hårdast ansatt
Motsvarande siffror i Stockholm var 20 procent i februari i år och 57 procent 2020.
Därmed har beläggningsgraden för svenska hotell fallit med 32 procentenheter för riket som helhet och hela 38 procentenheter för hotell i Stockholm, enligt statistiken.
“Nu har branschen gått i princip ett år med gigantiska inkomsttapp samtidigt som det varit relativt stora problem med utbetalningarna av de statliga stöden. Därför är hotellföretagen i en mycket utsatt situation och kommer behöva ytterligare hjälp i väntan på att vaccineringen är utförd, restriktionerna tas bort och vi ser en tydlig normalisering av affärerna”, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.