Nyss påpekade Skatteverket att de måste deklarera. Nu fnyser KO att många av dem anser sig stå över lagen. Det är tuffa tider för influerare.
KO slår till mot kända influerare


Mest läst i kategorin
Tillvaron har blivit lite mer ansträngd för de som med ”influerare” på visitkortet ägnar sin tid åt att få människor att byta läppstift, välja rätt tvättmedel eller på andra sätt förändra sina livsmönster.
De influerare som enbart ägnar sig åt en kommersiell verksamhet fick förra veckan höra av Skatteverket att även de måste deklarera.
”Gamers, youtubers och influencers kan behöva deklarera”, skriver verket i ett pressmeddelande.
Om man tar emot pengar, tjänster eller produkter över ett visst värde ska man ta upp det i sin deklaration – och den som förmedlar pengarna eller varorna behöver skicka in en kontrolluppgift till Skatteverket, påpekade verket.
Gränsen är dessutom relativt låg – tjänade man 24 238 kronor eller mer den här vägen under 2024, behöver man deklarera.
Pekar ut tre grupper – “måste också deklarera”. Dagens PS
”Tror sig stå över lagen”
Nu tar KO upp den fallna jingeln och går till attack mot vad man kallar ”en bransch där många tror sig stå över lagen”.
”Efter att i flera års tid på olika sätt ha försökt förmå influerarbranschen att följa lagen agerar vi nu brett med insatser som kan komma att leda till rättsliga åtgärder för flera”, skriver KO Cecilia Tisell.
”Frustrationen är stor hos mig och mina kollegor över de upprepade överträdelser av lagen som vi år efter år har noterat bland både influerare och annonsörer”, fortsätter Tisell.
”Få verkar betrakta sig som ansvarsfulla företagare, utan fortsätter konsekvent att nonchalera både reglerna och följarna som reglerna är till för att värna”.
Senaste nytt
50-tal influerare och annonsörer granskas
Nu gör KO en tillsynsinsats där ett 50-tal influerare och annonsörer kommer att synas närmare ”och det är inga nybörjare vi talar om”, skriver KO.
”På listan över företag som nu blir föremål för tillsyn finns flera välkända företrädare och profiler som mycket väl känner till kravet att tydligt markera reklaminlägg”, påpekar Cecilia Tisell.
”Vissa har vi drivit tillsynsärenden mot tidigare, men det har uppenbarligen inte räckt för att de ska sluta vilseleda sina följare om vad som är reklam och vad som är egna privata tyckanden”, konstaterar hon.
”Behöver bli varse”
Kravet på reklammarkering finns till för att konsumenter redan vid första anblicken ska kunna identifiera vad som är reklam och inte gå blint i reklamfällan, skriver Cecilia Tisell som avslutar med en lätt resignerad kommentar.
”Jag har vid något tillfälle kallat den här branschen för omogen. Det var för många år sedan. Nu ser jag den snarast som en bransch där allt för många tycker sig stå över lagen. De behöver nu bli varse att faktiskt ingen står över lagen”, avslutar KO.
Deklarationen: Då blir det snabba klicket dyrt. Dagens PS
Skatteverkets råd när du deklarerar: “Det allra viktigaste”. Realtid
Sålt begagnat på nätet? Detta måste deklareras. E55

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.


AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.