Över 450 klimatforskare uppmanar reklam- och PR-byråer att avsluta sina avtal med företag som säljer fossila bränslen och att sluta sprida falsk information om klimatförändringarna, skriver nyhetsbyrån Reuters.
Klimatforskare till PR-byråer: "Sluta ljug"
Mest läst i kategorin
I ett brev till personer som sitter på vd-posten i ledande amerikanska PR-byråer och deras klientföretag konstaterar forskarna att reklambyråerna har en viktig roll.
”Som forskare bedriver vi studier och kommunicerar klimatförändringarnas realiteter, men vi möts ständigt av en stor och onödig utmaning: att möta argument från reklam- och PR-branschen där företag som säljer fossila bränslen försöker fördunkla eller nedvärdera våra data och riskerna med klimatkrisen”, skriver författarna.
Klimatforskare har svårt att nå ut – reklam i vägen
Under en period har kritiken växt mot den greenwashing som PR- och reklambyråerna ägnar sig åt. Budskapen har granskats hårdare och i USA pågår rättsprocesser mot företag so manses ha gröntvättat sina produkter. Dessutom vill kongressen stifta hårdare lagar för att förhindra sådana budskap.
Klimatforskaren Michael Mann, som har skrivit under brevet, säger att reklambyråernas kampanjer förminskar konsekvenserna av klimatförändringarna.
“Vi klimatforskare har försökt att resa frågan om klimatkrisen i decennier, men vårt budskap har drunknat i fossilindustrins PR-kampanjer”, said Mann.
Läs också:
Så skiljer du äkta klimatlösningar från falska
Blackrocks Larry Finck: 1000 enhörningar för klimatet
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.