Bedragare uppges älska “köp nu, betala senare” – som Klarna erbjuder i USA – och bedrägerierna väntas öka inför Black Friday nästa vecka, rapporterar CNBC.
Klarna varnas för bedragare under Black Friday
Mest läst i kategorin
En av de största betalplattformarna i USA som erbjuder konsumenter att dela upp sina köp i räntefria delbetalningar är svenska fintech-succén Klarna.
Branschen har fått utstå mycket kritik för dåliga kreditkontroller i samband med köp, där bedragare bland annat stjäl intet ont anande människors identiteter som sedan får stå för notan.
Kritikerna menar att betaltjänstföretag har sämre kreditkontroller än stora banker.
En som hävdar det är Kevin Gosschalk, vd och grundare av Arkose Labs, ett amerikanskt startup-företag som arbetar förebyggande mot bedrägerier.
Men påståendet om undermåliga kreditkontroller tillbakavisas av Klarna. Och även konkurrerande Afterpay hävdar att bolaget har bra processer för att förhindra bedrägerier.
Bedragare “älskar att köpa nu, betala senare”
Martin Rehak, vd och medgrundare av tjeckiskt företag som arbetar mot den här typen av bedrägerier, säger att brottslingar “älskar att köpa nu, betala senare”.
I och med att köpet får delas upp på tre eller fyra månader betalar bedragarna bara 25 procent direkt och struntar sedan i att betala resten av kostnaden för produkten.
Det får i stället som redan nämnts någon annan göra.
Förra året gjordes transaktioner för nästan 100 miljarder dollar (nästan 890 miljarder kronor) globalt på betalplattformar som Klarna, Afterpay och Affirm och där även PayPal och Square opererar, uppger CNBC.
Nu varnar experterna för ökad aktivitet från bedragare inför Black Friday nästa vecka (26 november).
Sämre kreditkontroller befaras
Säkerhetskontrollerna väntas bli mer bristfälliga under rea-handeln för att inte försäljningen ska påverkas negativt.
Det spelar förstås kriminella i händerna, men på Klarna är man inte orolig.
“Våra bedrägerier är hälften så många som kreditkortsbedrägeriera och vi har mycket mer sofistikerad teknik i kassan och för våra produkter än bankerna och kreditkortsutgivare”, säger Alex Marsh, Klarnas brittiska chef, till CNBC.
När det gäller de så kallade BNPL-företagen har de fått en hel del kritik för att uppmuntra konsumenter att leva över sina tillgångar. Samtidigt oroar branschens snabba tillväxt tillsynsmyndigheter.
I Storbritannien vill regeringen skärpa kraven på betaltjänstföretagen och kikar nu på hur man ska gå vidare med det. Samtidigt har både Klarna och Afterpay, enligt CNBC, sagt sig välkomna en reglering så länge den är “proportionerlig”.
BNPL är en förkortning av buy now, pay later (köp nu, betala senare).
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.