Klarna har “världshistoriens sämsta kreditkunder”. Det säger analytikern Peter Malmqvist enligt SvD. Företagets “köp nu, betala sen”-strategi ökar försäljningen – men håller det i längden?
Klarna har historiskt höga kreditförluster – "Oetiskt"
Mest läst i kategorin
Klarnas egen inställning är att man vill stå för “hållbara krediter”. Folk köper nu och betalar senare, vilket ökar försäljningen för e-handelsföretagen som använder företagets tjänster. Klarna står för eventuella kreditförluster.
Enligt SvD:s kartläggning ökar Klarnas kreditförluster med 83 procent under de första tre kvartalen 2021 jämfört 2020. De andra nyckeltalen kommer inte i närheten av det, så Klarna klarar inte att växa i samma takt som kreditförlusterna ökar.
“Hur jag än räknar på det kommer jag fram till att jag inte har sett något liknande tidigare”, säger Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker till SvD. “Det är ett ohållbart system”.
Klarnas inställning provocerar
Mikael Zell, tidigare vice vd för Handelsbanken och numera styrelseordförande i Svenska Skeppshypotek är också han kritisk.
“Det provocerar mig att Klarnas vd säger att de har kreditförlusterna under god kontroll”, säger han enligt SvD. “Han ser bara kalkylen där räntor och avgifter är så höga att de tillåter en hög andel kreditförluster”, fortsätter Mikael Zell.
Klarna kommenterar via mejl till SvD genom kommunikationschefen Johan Gustafsson:
”Det är självklart så att kreditrisken är högre i gruppen förstagångsanvändare än bland frekventa användare, och en effekt av expansionen är att vi just nu har fler förstagångsanvändare än någonsin tidigare”, skriver han.
Mänskliga skäl att kritisera
Mikael Zell understryker att det inte bara finns ekonomiska skäl att kritisera affärsmodellen.
“Bakom varje procent ryms många, ofta unga, individer som har lockats in i köp de inte borde ha gjort, för att Klarna har gjort det så enkelt och normaliserat att handla rena konsumentvaror på kredit, säger han till SvD.
“Denna syn leder till stora problem för många individer. Jag tycker att det är en djupt oetisk hållning”, säger Mikael Zell.
Läs även: Nytt logistikcenter med fokus på miljö och automation
Läs även: Klarna satsar på hub i Göteborg – ger 500 nya jobb
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.