Den kinesiska marknaden är med sina 1,4 miljarder konsumenter världens största. Men globala varumärken som Nike och Adidas kämpar för att inte tappa marknadsandelar när konsumentnationalismen växer sig starkare i landet.
Kinesiska konsumenter väljer bort Nike och Adidas
Mest läst i kategorin
Ny statiskt från e-handelsplattformen Alibabas Tmall visar att konsumentnationalismen är på stark uppgång i landet. Kinesiska konsumenterna väljer i allt högre grad inhemska varumärken framför västerländska, rapporterar Bloomberg.
Kinesiska konsumenter väljer nationellt
Trenden att välja kinesiska varumärken framför utländska syns inom flera olika branscher, som till exempel smink, läskedrycker och barnmat. Nestle som är en global gigant har sett sin dominans försvinna framför kinesiska varumärken.
Tidigare har kinesiska konsumenter sökt sig till internationella varumärken för det har varit oroliga över lokala produkters kvalitet och säkerhet. Men tecken på att oron minskat syns i landet när det börjat säljas flera olika alternativ. Den största utmaningen för den kinesiska konsumentnationalismen ligger i att långsiktigt upprätthålla kvalitet, skapa varumärkeskännedom och skapa kundlojalitet i nyckelprodukter.
“Kinesiska företag stiger snabbt från 0 till 1 till 10. Men de saknar ofta uthållighet från 10 till 100”, säger Jason Yu, vd för analysföretaget Kantar Worldpanel Greater China i Shanghai.
Skandalen i Xinjiang
Övergången till inhemska varumärken har drivits på av bomullskandalen i Xinjiang under förra året, där ett avslöjande visade på bristande mänskliga rättigheter inom industrin. All bomull från provinsen förbjöds och Adidas och Nike som köpte sin bomull från Xinjiang tappade för första gången tronen som de populäraste varumärket inom kategorin sneakers.
Kinesiska företag var snabba att stötta kraven på bättre mänskliga rättigheter och såg sin försäljning öka medan konkurrenternas föll. Det är ett stort dilemma för bolag som Nike och Adidas som gjort stora investeringar i den kinesiska marknaden. Med en minskad försäljning riskerar det att leda till mindre marknadsdelar och tappade intäkter. Konsekvenserna syns redan i den senaste kvartalsrapporten där lägre intäkter redovisas.
Viktig marknad
Kina är en viktig marknad för både Nike och Adidas. De har investerat tungt i landet och kampen om de kinesiska konsumenterna kommer att fortsätta. En tydlig trend bland är den snabba digitaliseringen i landet och konsumenterna är mer uppkopplade och digitala än någonsin. Sedan 2021 sker över hälften av alla inköp sker via e-handelsplattformar.
“Vi blir lite bättre för varje kvartal”, sa Nikes verkställande direktör John Donahoe under en telefonkonferens i samband med kvartalsrapporten. “Vi kommer att fortsätta att investera för att leda utvecklingen i Kina.”
Läs även: Skokollektion såldes på auktion för 25 miljoner dollar
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.