Dagens PS

Kinas diktatur kan bli delägare i SAS

SAS diktatur
Den kinesiska staten kan bli en av de nya ägarna i krisande flygbolaget SAS efter en rekonstruktion, berättar bland andra DN. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 08 juli 2022Publicerad: 08 juli 2022

Den kinesiska staten och dess diktatur kan bli en av de nya ägarna i krisande flygbolaget SAS efter en rekonstruktion, berättar bland andra DN.

ANNONS

Mest läst i kategorin

SAS hoppas att den amerikanska rekonstruktionsprocessen lättar på skuldbördan.

Men efteråt blir även ägarbilden en helt annan.

Enligt medieuppgifter, däribland i Dagens Nyheter, kan en av flygbolagets nya ägare bli ett leasingbolag som har direkt koppling till den kinesiska staten och dess hårdföra regim.

Bland de domstolshandlingar som lämnats in med anledning av SAS chapter 11-ansökan i USA finns listor över fordringsägare, bland annat en lista på fordringsägare som flygbolaget ställt ut pant och liknande säkerhet till.

Överst på den listan står leasingbolaget CDB Aviation Lease Finance.

SAS hyr en del av sina flygplan från det företaget och skulden som SAS har till bolaget uppges vara 2,9 miljarder kronor.

Därmed är leasingbolaget, som är registrerat på Irland men ägs från Kina, näst största fordringsägare i SAS.

Det är China Development Bank som är majoritetsägare i CDB Aviation Lease Finance, skriver DN och förklarar att banken är en av tre så kallade policybanker som styrs av den kinesiska diktaturen.

“Chefen för banken är minister på regeringsnivå, så den statliga styrningen är väldigt tydlig”, säger Björn Capellin, analytiker på Nationellt kunskapscentrum, till tidningen.

ANNONS

Mikael Möller, tidigare professor i civilrätt vid Uppsala Universitet och specialist på konkurser och rekonstruktioner, säger samtidigt i DN-artikeln att SAS i slutändan avgör vilka intressenter som får inflytande över flygbolaget.

“De kan inte köra över leasingbolagen hur som helst, men i grunden är det SAS som lägger fram olika förslag som intressenter får ta ställning till i en omröstning. Får man inte igenom det kan man gå till domstolen och köra över vissa intressenter under vissa omständigheter”, säger Mikael Möller.

Dagens PS har tidigare med hänvisning till Di berättat att flera intressenter visat intresse för ett övertagande av SAS.

SVT har tidigare berättat att kinesiska staten kan bli delägare i flygbolaget, vilket Dagens PS också uppmärksammat i den här artikeln.

Säkerhetsexperten och debattören Patrik Oksanen varnade då i SVT för att ett statligt kinesiskt ägande i SAS för med sig en stor säkerhetsrisk.

”Man får väldigt mycket data på flygresenärer och resmönster. Eftersom SAS är nära svenska staten innebär det att man kan kartlägga nyckelpersoner – hur de reser, var de reser och när de reser”, säger han bland annat.

Läs även: “Det räcker nu” – Apollo protesterar mot SAS-strejk

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS