Sedan H&M valde bort bomull från den kinesiska Xinjiang-provinsen pågår en stor bojkott i Kina. Vägen tillbaka är lång och går genom de kinesiska myndigheternas godkännande, enligt Bloomberg.
Kina: Lång väg tillbaka för H&M
Mest läst i kategorin
Sedan H&M valde bort bomull från kinesiska Xinjiang och ett odaterat uttalande om tvångsarbete läckte ut i kinesiska sociala medier, har bolaget slängts ut från nästan alla marknadsföringskanaler.
Nu har man fått stänga 60 av sina butiker och förlorat stora delar av sin näthandel i landet.
H&M får inte längre möjlighet att synas i på Kinas stora e-handelsplattformar, kartor och sociala medier. Såväl myndigheter som allmänhet har uttryckt missnöje och inlett olika former av bojkott av H&M.
Andra bolag, som Nike och Adidas, drabbades inte lika hårt, trots liknande ställningstaganden. Bedömare som Bloomberg har pratat med tror att det beror på att bolaget –utöver uttalandet om Xinjiang – inte i tillräcklig utsträckning
H&M varnande exempel
Anledningen är att Kina har valt H&M för att statuera exempel, säger Mark Tanner, vd på marknadsföringsfirman Skinny China.
”H&M var tillräckligt stort i Kina för att märkas och för att utgöra ett varnande exempel. Men inte så stort att det skulle ställa till problem om man helt tog bort det från Internet”
Händelserna ska ses i ett större sammanhang än uttalandet om Xinjiang. Som ett led i president Xi Jinpings satsning ”allmänt välstånd”, ökar förväntningarna på utländska bolag.
Genom satsningen, som syftar till minskade kinesiska klassklyftor, har regeringen och lokala myndigheter blivit allt mer nogräknade med hur utländska bolag uppför sig i landet och angelägna om att de ska bidra.
Det har blivit viktigare att bolagen skapar starka band till det styrande kinesiska kommunistpartiet.
I grunden handlar det mer om att H&M har betalat för låg skatt och donerat för lite pengar till statliga initiativ, enligt Bloomberg.
Något bolaget nu försöker reparera genom att exempelvis donera pengar till översvämningens offer i Henan och genom mer personliga relationer med de kunder som bolaget har kvar i Kina.
Nationalism hos konsumenter
Kinesiska konsumenter har också blivit mer nationalistiska och bojkottar självmant bolag som de uppfattar som problematiska.
Det har bland annat drabbat Canada Goose, Walmart, Dolce & Gabbana, Mercedes-Benz och Intel, förutom H&M.
Hur det kommer att gå för H&M i Kina är fortsatt oklart. Bolaget inte insläppt på stora inhemska e-handelsplattformar och man är beroende av kommunistpartiets välvilja.
Samtidigt kräver bolagets konsumenter i andra länder fortfarande en markering mot brott mot mänskliga rättigheter i Kina.
Läs också:
H&M:s vd duckar Kina-frågor
Kinapressade H&M:s förlust mindre än väntat
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.