Dagens PS

Kastrup lyfter - Arlanda långt efter

Kastrup drar i från Arlanda ännu mer
Gott om väskor – men så ökade också antalet passagerare drygt 11 procent november på Kastrup, som nu har 31 procent fler passagerare än Arlanda. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 06 dec. 2024Publicerad: 06 dec. 2024

Kastrup fortsätter växa snabbare än Arlanda. Nu tar danska staten över flygplatsen helt och fortsätter satsa på Köpenhamn som globalt nav.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I veckan kom beskedet att danska staten tar över majoritetsägandet av Copenhagen Airport, det vill säga Kastrup.

Staten köper ut pensionsfonden ATP som fram tills nu ägt nästan 60 procent av flygplatsen för motsvarande nästan 50 miljarder svenska kronor, rapporterar SR.

Purfärsk statistik visar dessutom att Kastrup växer snabbare och nu har 31 procent fler passagerare än Arlanda, rapporterar News Øresund.

Under november ökade antaget passagerare på Kastrup med 11,6 procent till 2,2 miljoner, medan Arlanda stod kvar på oförändrade 1,6 miljoner passagerare.

För årets elva första månader har Kastrup ökat 11,7 procent till 27,7 miljoner passagerare medan Arlandas ökning stannade vid 4 procent och passagerarantalet på 21,1 miljoner.

”På Arlandas bekostnad”

Men det är den danska statens köp av Kastrup som är det viktiga, konstaterar Sydsvenskans Thomas Frostberg i en analys, under rubriken ”Statligt köp stärker Kastrup – på Arlandas bekostnad”.

”Danska statens köp av Kastrup stärker inte bara Köpenhamns ställning som skandinaviskt flygnav. Det kan även gynna ekonomin i Öresundsregionens i stort – men lär reta gallfeber på både svenska regeringen och näringslivet i Stockholm”, slår Frostberg fast.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Danskarna fortsätter satsa

ANNONS

Frostberg kopplar köpet av Kastrup till det faktum att danska starten fortsatt stötta SAS i den senaste företagsrekonstruktionen.

Nu satsar man dessutom ytterligare på Köpenhamn som globalt flygnav.

Det gynnar regionen och det gynnar det danska näringslivet i stort att ha en internationell storflygplats, konstaterar Sydsvenskans krönikör.

”Dessutom underlättar det att få globala företag att välja Öresundsregionen för sina skandinaviska etableringar”, påpekar Frostberg.

”Bromma i praktiken nerlagt”

I Stockholm talar i stället en färsk konsultrapport om mångmiljardbelopp i produktionsbortfall på grund av Arlandas svaga tillväxt, skriver Thomas Frostberg och strör lite extra salt i såren;

”Det enda som hänt på senare tid är att Bromma flygplats i praktiken avvecklas vid årsskiftet, när flygbolaget Bra slutar med egen trafik och istället blir underleverantör till SAS. Det stärker möjligen Arlandas ställning i någon mån, men främst som nav för svensk inrikestrafik – en trafik som dessutom är under stark press på grund av framför allt klimathänsyn”.

Officiellt: Kastrup viktigast

Dessutom är det ju faktiskt så att SAS den här hösten utnämnt Kastrup till sist globala nav, även officiellt, skriver Frostberg och tillägger att det mesta runt Arlanda just nu handlar om en misslyckad ombyggnad och att det är dyrt och krångligt att ta sig dit.

ANNONS

”Medan dessa lokalpolitiska frågor debatteras i Stockholm passar den danska regeringen alltså på att stärka Kastrups ställning genom ytterligare en investering i flygsektorn”, avslutar Sydsvenskan.

Se upp Arlanda – nu tar Köpenhamn befälet. Dagens PS

Skräckrapport avslöjar Arlandas brakförlust – “en väckarklocka”. Dagens PS

Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Sänkta sparskatten: Unga redo att spara mer

Efter tolvslaget på nyårsnatten blev det skattefritt att spara 150 000 kronor på ett så kallat ISK-konto. Den sänkta sparskatten lockar särskilt unga att vilja spara mer. Det visar en undersökning från nätmäklaren Nordnet där sex av tio unga uppger att de kommer att öka sitt sparande i spåren av skattesänkningen. Goda nyheter för regeringen […]