Kastrup fortsätter växa snabbare än Arlanda. Nu tar danska staten över flygplatsen helt och fortsätter satsa på Köpenhamn som globalt nav.
Kastrup lyfter - Arlanda långt efter
Mest läst i kategorin
I veckan kom beskedet att danska staten tar över majoritetsägandet av Copenhagen Airport, det vill säga Kastrup.
Staten köper ut pensionsfonden ATP som fram tills nu ägt nästan 60 procent av flygplatsen för motsvarande nästan 50 miljarder svenska kronor, rapporterar SR.
Purfärsk statistik visar dessutom att Kastrup växer snabbare och nu har 31 procent fler passagerare än Arlanda, rapporterar News Øresund.
Under november ökade antaget passagerare på Kastrup med 11,6 procent till 2,2 miljoner, medan Arlanda stod kvar på oförändrade 1,6 miljoner passagerare.
För årets elva första månader har Kastrup ökat 11,7 procent till 27,7 miljoner passagerare medan Arlandas ökning stannade vid 4 procent och passagerarantalet på 21,1 miljoner.
”På Arlandas bekostnad”
Men det är den danska statens köp av Kastrup som är det viktiga, konstaterar Sydsvenskans Thomas Frostberg i en analys, under rubriken ”Statligt köp stärker Kastrup – på Arlandas bekostnad”.
”Danska statens köp av Kastrup stärker inte bara Köpenhamns ställning som skandinaviskt flygnav. Det kan även gynna ekonomin i Öresundsregionens i stort – men lär reta gallfeber på både svenska regeringen och näringslivet i Stockholm”, slår Frostberg fast.
Danskarna fortsätter satsa
Frostberg kopplar köpet av Kastrup till det faktum att danska starten fortsatt stötta SAS i den senaste företagsrekonstruktionen.
Nu satsar man dessutom ytterligare på Köpenhamn som globalt flygnav.
Det gynnar regionen och det gynnar det danska näringslivet i stort att ha en internationell storflygplats, konstaterar Sydsvenskans krönikör.
”Dessutom underlättar det att få globala företag att välja Öresundsregionen för sina skandinaviska etableringar”, påpekar Frostberg.
”Bromma i praktiken nerlagt”
I Stockholm talar i stället en färsk konsultrapport om mångmiljardbelopp i produktionsbortfall på grund av Arlandas svaga tillväxt, skriver Thomas Frostberg och strör lite extra salt i såren;
”Det enda som hänt på senare tid är att Bromma flygplats i praktiken avvecklas vid årsskiftet, när flygbolaget Bra slutar med egen trafik och istället blir underleverantör till SAS. Det stärker möjligen Arlandas ställning i någon mån, men främst som nav för svensk inrikestrafik – en trafik som dessutom är under stark press på grund av framför allt klimathänsyn”.
Officiellt: Kastrup viktigast
Dessutom är det ju faktiskt så att SAS den här hösten utnämnt Kastrup till sist globala nav, även officiellt, skriver Frostberg och tillägger att det mesta runt Arlanda just nu handlar om en misslyckad ombyggnad och att det är dyrt och krångligt att ta sig dit.
”Medan dessa lokalpolitiska frågor debatteras i Stockholm passar den danska regeringen alltså på att stärka Kastrups ställning genom ytterligare en investering i flygsektorn”, avslutar Sydsvenskan.
Se upp Arlanda – nu tar Köpenhamn befälet. Dagens PS
Skräckrapport avslöjar Arlandas brakförlust – “en väckarklocka”. Dagens PS
Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.