Saabs tidigare vd Bengt Halse stämmer Finnair. I över två år har han väntat på ersättning för en försening – men det statliga bolaget vägrar betala.
Känd näringslivsprofil stämmer Finnair
Mest läst i kategorin
I Finland har det väckt ett rejält ramaskri att Bengt Halse stämmer Finnair.
Striden startade i februari 2016 när Finnairs plan till Bangkok lyfte från Helsingfors mer än fyra timmar försenat. En av passagerarna var Bengt Halse, vd i flygindustrin på Saab mellan 1995 och 2003 och insatt i EU:s regelverk för flygbolag. Väl hemma igen fyllde han i Finnairs blanketter och anhöll om 600 euro i ersättning, standardbeloppet om flyg i EU är mer än tre timmar försenat.
Bolagets svar? En voucher på 150 euro. Giltig i ett år.
Halse hör då av sig till Finlands motsvarigt till Allmänna Reklamationsnämnden som ger honom rätt och beslutar att Finnair ska betala 600 euro i skadestånd till Halse.
”Det är djupt upprörande att man använder sin storlek och sina resurser mot sina egna kunder, varav de flesta inte anser sig ha tid eller resurser att stå upp mot den jätte som pressar dem till att avstå från sina rättigheter.” säger Halse till Dagens Industri.
Finnair hävdar i sin tur att felet berodde på ett tekniskt fel och att de därför ska betala mindre än 600 euro.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.