Distansarbete brukar vara uppskattat. Det kan dock ta mycket oväntade vändningar, vilket hundratals anställda hos biltillverkaren Stellantis nyligen fick lära sig den hårda vägen.
Kallduschen på Stellantis – distansarbete egentligen jobbslakt
Mest läst i kategorin
Det som började med en så kallad “obligatorisk distansarbetsdag” slutade med personalslakt.
När arbetsdagen var över hade 400 tjänstemän på fordonskoncernen Stellantis förlorat sina jobb.
Så vad var det egentligen som hände?
Obligatoriskt arbete på distans
Det var under torsdagen i förra veckan som hundratals medarbetare på bilföretaget via ett internmeddelande från sin arbetsgivare fick veta att de kommande dag förväntades arbeta på distans.
En obligatorisk åtgärd då det skulle hållas “viktiga operativa möten” som skulle kräva “särskild uppmärksamhet och deltagande”, skriver Fortune.
Sagt och gjort.
Hade blivit uppsagda
Under fredagen anslöt de utvalda medarbetarna, som var löneanställda, icke-fackanslutna anställda inom teknik och ingenjörsarbete, till det digitala mötet.
Där fick de utan omsvep reda på att de hade blivit uppsagda. En kalldusch för vilken anställd som helst – oavsett branschtillhörighet.
Så är den här typen av taktik när det gäller uppsägningar dessvärre inget nytt under solen.
Goldman Sachs och Twitter
I fjol använde sig Goldman Sachs av en liknande metod då de bjöd in 3 200 anställda till morgonmöten på bankens huvudkontor, som i själva verket visade sig vara sparken.
Ett annat kritiserat tillvägagångssätt florerade på Twitter, numera X, i samband med att Elon Musk tog över. Medarbetare fick då veta att de förlorat sina jobb sedan de bland annat förlorat access till sin jobbmejl och andra kommunikationskanaler.
Åtta ny EV-modeller i år
Går vi tillbaka till Stellantis har de i ett uttalande kommunicerat att de försätter att fatta “lämpliga strukturella beslut” för att “förbättra effektiviteten och optimera sin kostnadsstruktur”.
De har även meddelat att de kommer att stötta de medarbetare som berörs av uppsägningarna med ett avskedspaket.
Några planer på att bromsa utvecklingen och elektrifieringen av sitt sortiment har bolaget i nuläget inte. Redan mot slutet av det här året väntas åtta nya EV-modeller rullas ut. Ytterligare ett tjugotal modeller ska vara klara till 2030.
Läs även:
Stellantis förnekar rykten – gynnar mest konkurrenten. Dagens PS.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.