Dagens PS

Kaffe, folie, forskning – och ett fiasko

Kaffet hjälper forskningen i Uppsala
En kopp kaffe – alltid populärt. Men när Ulf Lindvall försökte lansera kaffe i portionspåsar slog konsumenterna bakåt både i Sverige och i Danmark. (Foto: Christine Olsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 20 mars 2025Publicerad: 20 mars 2025

En kopp kaffe kan föda nya idéer. Det kan folien den kommer i också. Fråga Uppsala universitet – och läs om en annan, stor kaffeidé.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ångström är kort för Ångströmlaboratoriet, en av Uppsala universitets anläggningar för bland annat moderna, miljövänliga batterier som utvecklas vid Ångström Advanced Battery Centre.

Namnet har labbet fått från Anders och Knut Ångström, fysikprofessorer och dessutom far och son.

ANNONS

När batteriforskarna på Ångström utvecklar de moderna batterierna är det med hjälp av ett annat familjeföretag.

Den aluminiumbelagda plastfolie man använder kommer nämligen från Lindvalls kaffe i Uppsala. Samma material som används för att förpacka kaffepulver fungerar nämligen utmärker för att omsluta och innesluta batteriernas komponenter.

”Räcker bra” med påsar från kaffe

”Det här materialet räcker bra för många av våra experiment”, berättar Josh Thomas, professor i fysikalisk och batterieforskare sedan många år.

Det var han som kom på att man kunde använda denna folie, och det gjorde han när han utvecklade Li-jonbatterier för ett antal år sedan.

Sedan des finns alltid en rulle från Lindvalls kaffe i labbet. Den folien har även andra fördelar, berättar professorn.

”Om man ska fokusera på själva principen i ett batteri kan man använda röntgenstrålning. Ett tunt skikt absorberar mycket lite av strålningen och stör därför inte experimenten.

ANNONS

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Från kaffe – till batterier

Kaffefolien från Lindvalls har blivit ett begrepp. ”Coffee bag”-batterier, kallade Josh Thomas företeelsen i en artikel som sedan blev vitt citerad. Nu är begreppet spritt inom forskarvärlden.

Därmed har även Ulf Lindvall skrivit in sig i forskarhistorien. Han är vd sedan 1997 för Lindvalls kaffe i Uppsala, och fjärde generationen i det familjeföretag där nu även femte generationen är engagerad.

Lindvalls är framgångsrikt på den svenska kaffemarknaden och Ulf själv tycker det är roligt att dra ett strå till den akademiska stacken.

Långt samarbete

”Ja, det är ett långvarigt samarbete och hur det började minns jag inte riktigt”, säger han till Dagens PS.

Du har inte blivit hedersdoktor än?

”Nej, men jag var inbjuden till ett föredrag och fick både en utmärkelse och en slips, minns jag”.

ANNONS

Annars hade väl en foliehatt kunnat vara ett alternativ till doktorshatt, men det kanske fört tankarna fel?

”Haha, det kunde det ju ha gjort, förstås”.

På den innovativa arenan hade Ulf Lindvall för övrigt kunnat sätta andra spår – i form av kaffe i portionspåse.

”Javisst, det är också länge sedan”, minns Lindvalls vd.

”Det var en fantastisk produkt – som blev ett totalt fiasko”.

Alla entusiastiska – utom kunderna

Faktum är att alla var entusiastiska över idén med kaffe portionsvis och när säljarna sålde in produkten till matbutikerna, var de lika positiva.

”Alla handlare köpte in portionspåsarna – men ingen kund köpte dem”, konstaterar han i backspegeln.

Uppenbarligen var det dålig tajming. För efter debaclet i Sverige hände samma sak i Danmark.

ANNONS

”Vi blev kontaktade av en dansk som hört om idén och ville sälja påsarna i Danmark, som private label. Han lade in ganska mycket pengar i satsningen. Men det gick lika illa där”.

Dålig tajming, som drabbat även andra goda innovationer som legat fel i tiden. Flytande tvättmedel är bara ett exempel på en produkt som först misslyckats helt men till slut kommit tillbaka ännu en gång och gjort succé.

Det kanske är rätt tid nu att ta upp idén igen – och damma av portionspåsarna?

”Det kan det vara. Det är inte omöjligt”, säger Ulf Lindvall och låter i alla fall lite drömmande.

Succé överallt – nobbas på hemmaplan. Dagens PS

En latte? Nej tack, den är iskall. Dagens PS

Kaffets kris föder kreativitet – och nya foodtech-trender. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS