Temu, Shein och Amazon kopplar greppet om julhandeln – och slagsmålet om kunderna kan ge ett blodbad, menar analytiker.
"Julhandeln blir ett blodbad"
Mest läst i kategorin
Årets viktigaste period för handeln närmar sig med stormsteg. Några få veckor bort har vi de stora hittepå-händelserna Black Week och Black Friday och sedan drar den riktiga julhandeln i gång.
Alla rapporter och prognoser tyder på att julhandeln 2024 kommer att domineras av marknadsplatserna, skriver Anna Nordlander hos Market.
Nordlander är medförfattare till boken ”Amazonkoden” och en av grundarna till konsultbyrån Amzello.
”Julhandeln kommer att bli ett blodbad. Ja, åtminstone för alla aktörer som enbart förlitar sig på försäljning i sin egen webbshop”, skriver Nordlander.
”Det kommer alltså att vara marknadsplatsernas julhandel online och det kommer bli väldigt tufft för alla aktörer som inte befinner sig där”, är hennes slutsats.
Agerar mot Temu och Shein
För branschorganisationen Svensk handel, som redan tidigare agerat kraftigt mot den snedvridna konkurrensen från exempelvis Temu och Shein, är det ingen rolig läsning.
När Svensk handel redovisade e-handeln i september hade den ökat med 28 procent – och allt fler handlar från utlandet.
”Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein” sade Per Ljungberg, innovationschef på Svensk handel, då.
Trenden är att allt fler e-handlar och att svenskarna dessutom e-handlar för högre belopp.
Omsättningen i september hamnade på 13 miljarder kronor, den högsta nivån för september sedan man började mäta 2020.
Senaste nytt
”Oroande ökning”
Positiv känsla att vi e-handlar mer men oroande att vi gör det från sådana som Temu och Shein, var Svensk handels omdöme.
”Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september”, konstaterade Per Ljungberg.
”Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter”.
Starka siffror
För att strö ytterligare salt i såren redovisade Amazon mycket starka siffror i sin senaste kvartalsrapport och allt tyder på att den trenden fortsätter.
”Det kommer alltså att vara marknadsplatsernas julhandel online och det kommer bli väldigt tufft för alla aktörer som inte befinner sig där”, är Anna Nordlanders sammanfattning.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.