Dagens PS

Jordgubbar och frihet – så säljs snuset

Svensk frihet och jordgubbar ska sälja snus
Jordgubbar en svensk sommardag. Det är bara snuset som fattas. I vart fall om vi ska tro den japanska marknadsföringen av vitt snus. (Foto: Linus Sundahl-Djerf/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 08 okt. 2024Publicerad: 08 okt. 2024

Svensk frihet, natur och jordgubbar. Ingredienserna när vitt snus marknadsförs i Storbritannien. Dessutom är det hälsosamt…

ANNONS

Mest läst i kategorin

Svensk frihet och natur är ingredienserna som ska sälja vitt snus i Storbritannien.

Vitt snus som smakar jordgubbar, är bra för hälsan och får dig att känna dig fri.

”Nikotin nämns inte i marknadsföringen, utan det handlar om en trendig livsstil med midsommarfester, kräftskivor och badliv”, säger Lauren O’Hagan.

O´Hagan är medieforskare vid Örebro universitet och visar i en ny studie hur Japan Tobacco International, JTI,  ett Japan-ägt tobaksbolag, marknadsför vitt snus i Storbritannien, paketerat som ”Nordic Spirit”.

”Kampanjerna på Instagram riktar sig främst till unga kvinnor och icke-rökare och är en väg in i att bli beroende av nikotin”, säger Lauren O’Hagan.

Oreglerat i lag

I Storbritannien är försäljning och marknadsföring av tobaksfritt snus oreglerad.

JTI var först med vitt snus i Storbritannien och är idag marknadsledande, med en årlig försäljning på 20 miljoner pund.

Vanligt svenskt snus är inte tillåtet att sälja i Storbritannien, och ett paket cigaretter kostar i genomsnitt över 200 kronor.

ANNONS

I juni 2019 började JTI sälja tobaksfritt nikotin, vitt snus, i Storbritannien.

”Marknadsföringen av ”Nordic Spirit” var omfattande på sociala medier och genom gratisprover. Bolaget samarbetade bland annat med stora musikfestivaler, som ofta har en publik som är yngre än 18 år”, enligt Lauren O´Hagan.

ANNONS

Senaste nytt

Äpplen, jordgubbar – och snus

Hon har granskat nära 500 inlägg på Instagram från JTI mellan 2019 och 2023, med reklam för vitt snus.

Inläggen kan visa bilder av jordgubbar och äpplen som kommer upp ur dosan när locket åker av.

”Bolaget kan inte i skrift påstå att vitt snus är hälsosamt. I stället bli det bilder av frukt och bär. JTI hävdar att marknadsföringen riktar sig mot vuxna rökare, men bilderna säger något annat”, säger Lauren O’Hagan.

Båtresor och lägereldar

Ett annat exempel på insats riktad mot unga var fria båtresor till en musikfestival på Isle of Wight. 

Under nästan tre veckor i oktober 2020 var företaget på plats i centrala London med sin ”sensational multi-sensory experience”.

ANNONS

Med ”Nordic Spirit Nights” öppet för alla skulle Sverige och svenskhet sälja det vita snuset. ”Här fanns svensk natur och doften av skog.

Besökarna bjöds in att ta plats vid en lägereld vid en stor sjö och fick pröva typisk svensk mat – och de naturliga smakerna hos vitt snus”, berättar Lauren O’Hagan.

Läs mer:

Domstol: Förbjudet skämta om vitt snus. Dagens PS

Snus – en kassako för Philip Morris. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS