Dåligt underhåll och för låga investeringar. Ett nät som behöver byggas ut. Nu kommer nya larm om järnvägsnätet – och hoten mot tillväxten.
Järnvägen – ett hot mot Sveriges framtid
Mest läst i kategorin
Sveriges järnvägar står i centrum av flera framtidsdebatter just nu.
Det handlar om ny järnväg för persontrafik, som Nobelbanan som ska förkorta resan Stockholm-Oslo, förbindelser söderut från Stockholm och en upprustning av klassiska inlandsbanan.
Fler krav på järnväg
Det stannar inte där.
Att vi blivit medlemmar i Nato och ställt vårt försvar under internationellt befäl, gör att vi behöver så kallade ”Natojärnvägar” för möjlighet till snabba transporter av soldater och militär utrustning.
Dessutom har näringslivet problem med infrastrukturen. Till det långa uppehållet på Malmbanan, kommer nu krav från Hitachi Energy i Ludvika om att få bättre förutsättningar för sina transporter.
Tillväxten hotas
Hitachi Energys tillväxt hotas av bristande infrastruktur.
”Det här gör mig orolig. Vi ökar med 100 medarbetare i månaden och vi behöver mer transporter här och nu”, säger vd Tobias Hansson till TN.
Hitachi Energy kommer ur Asea men ingår nu i den globala Hitachi-koncernen.
Den svenska verksamheten har under många år stadigt legat runt 4 000 anställda men på drygt två år har företaget växt till cirka 6 000 medarbetare, alltså en 40-procentig expansion, refererar TN.
Största exportordern
Förra året drog Hitachi Energy in den största svenska exportordern någonsin, värd 147 miljarder kronor och kopplad till den tyska och nederländska satsningen på havsbaserad vindkraft.
”Det är helt klart energiomställningen som driver vår marknad och vi bedömer att den kommer att öka kraftigt framöver i en supercykel som varar i 20–30 år. Vi ser ljust på framtiden”, säger Tobias Hansson.
Allvarlig flaskhals
Infrastrukturen är dock en allvarlig flaskhals. Transporter som växer över 100 ton måste köras med godståg från Ludvika till hamnen i Norrköping för omlastning till fartyg.
Idag får företaget transportera den typen av produkter enbart en gång i veckan och nattetid.
”Vi vill skicka fler transformatorer. Vi behöver en slot till i veckan så vi kan fördubbla transporterna men tyvärr sätter järnvägskapaciteten stopp för det. Vår flaskhals är infrastrukturen”, säger Tobias Hansson.
”Det mest kritiska för oss är att kunna öka mängden transporter men det går inte idag. Det har investerats på tok för lite i svensk järnväg”.
Miljardbelopp
Nyligen har ett långt stopp på Malmbanan kostat de svenska gruvbolagen miljardbelopp.
”Det stora problemet är att ingen politiker på riksplanet över huvud taget har klivit fram. Politikerna måste börja ta sitt ansvar. Malmbanan är Sveriges i särklass viktigaste järnvägssträcka”, sa Kaunis Irons vd Klas Dagertun då.
”Vi gör det vi kan”
Även SSAB har reagerat.
”Framåt ser vi att det kan uppstå utmaningar i transportkapaciteten, till framför allt kontinentala Europa. Järnvägsnätet på den svenska sidan riskerar att bli en flaskhals som behöver åtgärdas”, konstaterar Per Amund Ruth, SSAB Europa, till SR.
Hitachi Energys Tobias Hansson följer utvecklingen kring Malmbanan med stort intresse.
”Det som händer med Malmbanan gör mig ju inte mindre orolig. Vi investerar i våra fabriker och skapar jobb och gör det vi kan. Men vi behöver rätt förutsättningar för att klara att växa”, avslutar Hansson.
Malmbanan snart igång – konflikten rullar vidare. Dagens PS
Larm: Eftersatt underhåll försenar tågen. Dagens PS
SJ-chefen om järnvägskrisen: “Nationellt haveri”. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.