Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke är upprörd och varnar för mångmiljonförluster för företag i spåren av planerade strömavbrott.
Jacke rasar och kräver besked om strömavbrott
Mest läst i kategorin
Svenska kraftnät planerar strömavbrott i södra Sverige i vinter, men exakt när nedsläckningarna kan ske är oklart.
Det här utlöser skarp kritik från Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke som i en intervju med Sydsvenska Dagbladet kräver raka besked från statliga myndigheten Svenska kraftnät.
Kräver tydlig varning i god tid
“Vi behöver ett förvarningssystem så att företagare kan förbereda sig med anpassningar och justeringar för att minimera de skador som kan följa på plötsliga avstängningar. Det krävs också någon form av samordning kring hur detta ska ske”, säger Jacke till tidningen och varnar för mångmiljonförluster för tyngre industrier.
Svenska kraftnät ser fortfarande en ökad risk för manuella förbrukningsfrånkopplingar i vinter.
Omfattar elområde 4
Det är rimligt att företag som riskerar att drabbas inte ställs inte för fullbordat faktum och får en obehaglig överraskning, anser Jacke.
Det är elområde 4 i sydligaste Sverige som berörs.
Svenskt Näringsliv passar samtidigt på att skicka en hälsning till regeringen att skynda på utbyggnaden av ny vindkraft och kärnkraft.
Intresserad av ekonomi och andra affärsnyheter? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.