Betalbolaget Klarna drabbades under torsdagen av ett omfattande haveri. Teknikstrulet gav kunderna tillgång till andra användares konton och känsliga uppgifter.
Haveri på Klarna – konton låg öppna
Mest läst i kategorin
Klarna-appen strulade under torsdagen och stängdes ner under många timmar.
Enligt Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski påverkade it-haveriet omkring 90 000 kunder under 31 minuter.
”Konsumenters förtroende är fundamentalt, både för Klarna och banker generellt. Därför är vi både besvikna och frustrerade över att det under förmiddagen uppstod en självförvållad incident”, uppgav Sebastian Siemiatkowski i ett uttalande, skriver Di.
Problemet orsakades av ett ”handhavandefel”, men inga känsliga personuppgifter ska dock ha varit synliga.
Systemuppdatering
Enligt Marcus Murray från it-säkerhetsföretaget Truesec, rör det sig förmodligen om en systemuppdatering som har strulat.
“Webbsajter är applikationer som är gjord av mjukvara som är kodad av människor. Rent tekniskt är det lätt att det blir fel”, säger han till Di.
Betaljätten hade i slutet av 2020 totalt 87 miljoner konsumenter världen och genomför dagligen två miljoner transaktioner globalt.
Allvarlig incident
Karin Lundberg, chef för verksamhetsområde Bank på Finansinspektionen, FI ser allvarligt på det inträffade.
”Bankkunder ska kunna lita på att deras pengar och uppgifter är väl skyddade. Det finns regelverk kring det här som bankerna ska följa och bankerna satsar också stora resurser på it-säkerhetsområdet–vi vet att det är en hög prioritet för bankerna, och det ska så vara”, säger hon till Di.
Pågående undersökning
FI har redan inlett en annan undersökning mot just Klarna angående it-säkerhet, i april
Det är oklart om torsdagens it-haveri kommer ingå i den undersökningen.
”Det är för tidigt att svara på hur vi kommer gå vidare med uppgifterna om det här. I första hand ska vi få en fullständig redogörelse om vad som har hänt och vad banken nu gör”, säger Karin Lundberg och klargör:
“Först därefter kommer vi ta ställning till om ska gå vidare med just den här frågan.”
Men svallvågorna efter haveriet kan gå längre än så.
Hans Kärnlöf är jurist på Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, som tidigare var Datainspektionen. Han säger till Di att incidenten kan “hamna på vårt bord som en personuppgiftsincident i slutänden”.
Läs mer: Klarna-aktien rusar i gråhandeln
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.