De flesta investerare kan läsa sig till affärsplaner och marknadsanalyser. Det är bara under din pitch som du kan förmedla vem du är. Här berättar Erik Norberg och Joanna Törngren Redebrant från Nyfikna Investerare hur du verkligen övertygar.
Investerarnas bästa tips: Så gör du din pitch oslagbar
Mest läst i kategorin
Kanske har du någon gång fastnat i tv-program som “Dragon´s Den” eller den svenska versionen “Draknästet” där unga entreprenörer ska sälja sina affärsidéer? Då vet du hur avgörande en riktigt bra pitch kan vara för din framtida karriär.
I ett affärsklimat där investeringar i nystartade, unga bolag ofta står och faller med sin grundare, och tid är pengar, har du dessutom bara ett försök att övertyga potentiella investerare med din pitch.
Så hur ska du gå tillväga? Här delar Erik Norberg och Joanna Törngren Redebrant från Nyfikna Investerare sina bästa tips.
Så blir din pitch oslagbar – 3 tips
1. Visa att du menar allvar
Många har bra idéer och har gjort analyser av marknaden, men för att lyckas är det avgörande att ni får kunder eller användare som växer så tidigt som möjligt, säger Erik Norberg.
Det betyder att du i ett tidigt skede behöver visa att du är dedikerad och beredd att göra allt för att ro ditt projekt i hamn – trots alla de utmaningar som oundvikligen kommer att dyka upp längs vägen.
Framförallt skapa möjligheter av dem.
“Mindset är allt. Visa mig att du belånat din lägenhet, att hela din familj satsat allt de har och hur du lyckats med det omöjliga förr. Endast en imponerande tjänstemannabakgrund är inget jag går igång på, då behöver du en co founder som har byggt bolag innan och vet vad det handlar om”, säger Joanna Törngren Redebrant.
2. Redogör för kapitalet
Med dedikationen på plats är nästa fråga kapitalet och varför du behöver det. Det här är den del i din pitch som behöver vara glasklar, eftersom den ska besvara vad en eventuell investering ska gå till och vart den i förlängningen kommer ta dig och ditt bolag.
Var därför tydlig när du redogör för hur du tänker växa både med och utan kapital och när du tror att det kan bli en möjlighet till exit. Detta gäller oavsett var i processen du befinner dig.
“Om du inte redan har en färdig produkt finns det massor av sätt att testa hypoteser eller prototyper med potentiella kunder. Det visar på verklighetsförankring och realism”, säger Erik.
3. Klargör riskerna
Så till paketeringen av ditt erbjudande, som ska särskilja dig från tusentals andra entreprenörer och vara så attraktivt för en potentiell investerare att det faktiskt är värt en förlust, men hur?
Här är Erik och Johannas bästa råd att klargöra följande för dig själv:
Varför ska investerare riskera att förlora pengar på ditt bolag och dig som entreprenör?
Sist men inte minst en brasklapp från Johanna:
“Snälla. Visa inte en slide på ett team med enbart vita män i din pitch, det känns så fruktansvärt omodernt och kommer med stor sannolikhet skrämma bort många investerare helt i onödan”, säger hon.
Tänk också att entreprenörskap och bolagsbyggande är det tuffaste du kan göra professionellt. Håll ut och väx med dina erfarenheter.
Vill du läsa mer om jobb och karriär? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Relaterade artiklar:
Sex ord som får alla att hata dig – på jobbet
Slopa mobilen och förbättra dina arbetsrelationer
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.