Julhandeln brukar få upp mungiporna hos svenska handlare, men i år överskuggas det i hög grad av en dyster framtidstro.
Ingen julstämning hos svenska handlare
Mest läst i kategorin
För artonde månaden i följd ser svenska handlare inget ljus i mörkret utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet.
Den pessimistiska framtidstron består hos de flesta fysiska butiker, e-handelsaktörer och partihandlare, vilket innebär att samtliga delsegment hamnar under det neutrala värdet 100.
Det visar branschorganisationen Svensk Handels handelsbarometer för november.
Julen avgörande för många svenska handlare
“Det är uppenbart att många av våra medlemsföretag, särskilt de mindre, på allvar är oroliga för vikande försäljning och lönsamhet på grund av vikande konsumtion. För många av dessa handlar det nu om att hålla sig ovan vattenytan. Nu stundar dock årets viktigaste handelshögtid, som vi hoppas ska ge en rejäl skjuts”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Butikshandelns framtidsförväntningar denna månad ökar med 1,5 punkter, vilket ger ett indikatorvärde på 78,4. Ett lyft som förklaras med att dagligvaruhandeln går starkt och mot strömmen.
Sällanköpshandeln får ta tyngsta smällen
I sällanköpshandeln är läget det omvända, där är det deppigt både på försäljnings- och lönsamhetssidan.
“Det är den del av handeln som drabbats absolut hårdast av det faktum att konsumenterna håller hårdare i plånboken”, säger Sofia Larsen i pressmeddelandet och upprepar önskemålet till regeringen att sänka arbetsgivaravgifterna.
Även e-handeln sjunker i månadens handelsbarometer. En minskning med 3,6 punkter medför ett nytt indikatorvärde på 83,7.
Största orosmolnet för delbranschen är försäljningen, som e-handlarna tror kommer att minska markant.
Läs även: Svensk e-handel fortsatt svag Dagens PS
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.