Konkurserna ökade mest i detaljhandeln i september och nu hotar konkursvågen att förvärras när butikernas hyror höjs i nivå med inflationen.
Inflation med höga hyror driver handlare i konkurs
Mest läst i kategorin
Dagens PS har tidigare rapporterat om konkursstatistiken för september som visade att detaljhandeln var hårdast drabbad.
Under månaden ökade konkurserna med hela 45 procent i sektorn. En skyhög inflation i kombination med rusande elpriser och räntehöjningar slår hårt mot svenska handlare.
SVT uppger nu att chockhöjda lokalhyror på omkring 10 procent baserad på dagens oväntat höga inflation stundar för handlare.
Det väntas spä på konkursvågen i detaljhandeln och leda till fler tomma stadskärnor.
Svensk Handels vd: “Jag är djupt oroad”
“Jag är djupt oroad för vad hyreshöjningen skulle innebära för Sveriges arbetstillfällen”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, till SVT.
Det handlar som redan nämnts om inflationshöjda hyror för aktörerna. Butikerna har marknadshyror som följer inflationen.
Inflationen har tidigare legat på runt 2 procent. I september var inflationstakten 9,0 procent och överraskade bland många andra Riksbanken.
Svensk Handel anser att systemet med marknadshyror som tas ut med inflationen som måttstock inte fungerar.
Fastighetsägarna menar från sin horisont att även deras lokalkostnader ökar i dagens tuffa ekonomiska situation.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.