Banden mellan amerikanska bolag och Indien blir allt starkare och det senaste exemplet är det rekordstora avtalet mellan Boeing och Air India.
Indien vill bli världens nya fabrik
Mest läst i kategorin
Förra månaden tillkännagavs ett rekordstort avtal värt cirka 34 miljarder dollar, cirka 360 miljarder kronor, mellan Boeing och Air India, det rapporterar CNBC.
Har beställt 470 flygplan
Boeing ska leverera 220 flygplan till Air India och i dollarvärde är affären Boeings, genom tiderna, tredje största försäljning. Även Airbus är med i affären.
Air India har beställt sammanlagt 470 flygplan, beställningen inkluderar 250 Airbus-passagerarjetplan, 190 Boeing 737 Max, 20 Boeings 787 och 10 av Boeing 777X.
Affären kommer vara ett test för Indien som gör allt för att locka utländska bolag och bli ett globalt tillverkningsnav när västerländska bolag försöker minska sitt beroende av Kina, som ju är världens fabrik.
Senaste nytt
Fler bolag ökar tillverkning i Indien
Boeing-affären visar på en bredare trend bland globala tillverkare som Apple, Samsung och Nokia, som vill öka tillverkningen i Indien.
“Som ett företag med över sju decennier av närvaro i Indien, fortsätter Boeing att stödja utvecklingen av inhemsk flyg- och försvarskapacitet i landet”, skriver Dave Schulte i ett mejl till CNBC.
Han är regional marknadschef för kommersiella flygplan på Boeings region Asien, Stillahavsområdet och Indien.
Han tillägger att Indien har många möjligheter att erbjuda, och att tillväxten i Indiens flygindustri kommer skapa ytterligare möjligheter för lokala inköp, kompetens och servicestöd.
Vill vara globalt tillverkningsnav
Indien har ihärdigt pitchat sig självt som ett alternativ till kinesisk tillverkning. År 2014 lanserades kampanjen “Make in India” för att uppmuntra multinationella bolag att tillverka i Indien.
Huvudmålet för initiativet var att öka tillverkningen i landet till 25 procent av BNP, men det har visat sig vara ett svårt mål att nå.
“Att vara ett globalt tillverkningsnav är ett uttalat politiskt mål för Indiens regering”, säger Amitendu Palit till CNBC.
Han är ekonom och specialiserad på internationell handel och investeringar vid National University of Singapore.
“Global utveckling som har skapat en förskjutning bort från Kina på vissa stora marknader, såsom smartphones och halvledare, är helt klart områden där Indien förväntar sig att dra nytta av att ta in stora segment av leveranskedjor”, säger han till CNBC.
indien behöver övervinna flera hinder
Indiens önskan att bli världens nya fabrik har dock flera hinder att övervinna, som en krånglig byråkrati och omodern infrastruktur som har gjort att många utländska bolag tvingats undvika landet.
En ovilja att snabbt ta till sig utvecklande teknik och dålig produktionskvalitet har också varit ett hinder.
Kan bli fler Boeinganställda i Indien
Bloomberg skriver att Brendan Nelson, president för Boeing International, nyligen sade i en intervju i lokala indiska medier att Indien är en viktig del i bolagets ekosystem för leveranskedjan samt att Boeing planerar att utöka sitt indiska fotavtryck.
För närvarande har Boeing 5 000 anställda och 300 leverantörer i sin leverantörskedja i Indien och när Indien breddar sig kan dessa siffror öka.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Produktion i Kina har blivit dyrt
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.