Den totala försäljningen i Sverige av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, har minskat med 28,9 procent under årets julhandel (1-20 december) jämfört med samma period året innan. Skoförsäljningen har samtidigt tappat 41 procent under månaden.
"Illavarslande" i julhandeln i fysiska butiker


Finwire
Uppdaterad: 23 dec. 2020Publicerad: 23 dec. 2020
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Det framgår av en undersökning som Svensk Handel Stil genomfört.
Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson säger att e-handeln kompenserar för en del av tappen vilket också betyder att ”läget i de fysiska modebutikerna är än mer illavarslande”.
Överlag har pandemin inneburit tio nattsvarta månader för kläd- och skohandeln.
”Vi får konstatera att inte heller julhandeln blir den injektion som många glest befolkade sko- och klädbutiker så väl hade behövt under handelns viktigaste försäljningsperiod”, säger Johan Davidson och uppmanar till stöd för de utsatta företagen.
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS