I kärva tider som dessa behöver företag höja priserna och näringslivsnestorn Rune Andersson som är bokaktuell visar vägen.
Höj priset – Rune Andersson hjälper dig
Mest läst i kategorin
Det finns undantag från regeln, men överlag behöver företagen höja sina priser som läget ser ut och industrimannen och företagsledaren Rune Andersson dryftar just detta i boken “Sätt rätt pris – och bygg lönsamma företag”, som uppmärksammas på Företagarnas sajt.
“Om man har vissa produkter som har uppvisat knackig lönsamhet så skulle jag påstå att man just nu har ett historiskt bra tillfälle att höja priserna. Inflationen kommer så småningom att sjunka tillbaka och då blir det mycket svårare att höja priserna”, säger Andersson i artikeln där tio tips hur små och medelstora företag kan höja sina priser återges.
Rune Anderssons 10-punktslista:
1. Avsätt tid för att analysera vilka priser du bör ta ut på varor och tjänster.
2. Prata med dina kunder och utgå från deras perspektiv för att inte hamna fel.
3. Eftersträva ett optimalt pris på marknaden för det du har att erbjuda.
4. Ge stora kunder lägre pris, dock inte alltid.
5. Kolla om priset är rätt på en avskild marknad innan du går ut skarpt och bredare.
6. Tänk på att kundservicen är viktig i sammanhanget.
7. Om priserna i stället sänks kan det dra ner försäljningen, varnar Rune Andersson.
8. Variera dina priser.
9. Om marginalen redan god, avstå då från att höja priserna.
10. Undvik att förlora makten över ditt eget företag, prissättningen inkluderad, vid expansion.
Källa: Företagarna.se
Läs mer: Inflationen tar Riksbanken på sängen – igen
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.