H&M behöver sänka sina kostnader sedan de lämnat Ryssland och högre kostnader för transporter och plagg gett bolaget lägre resultat.
H&M letar kostnadsbesparingar efter Rysslands-exit
Mest läst i kategorin
På torsdagen uppgav H&M att det justerade rörelseresultat under de tre sommarmånaderna sjönk till 3,01 miljarder kronor, analytiker hade räknat med 4,34 miljarder kronor. Tidigare i september rapporterade bolaget en försäljningsminskning på 4 procent, exklusive valutaförändringar, för samma period, det rapporterar Bloomberg.
Bolaget har tagit en engångskostnad på 2 miljarder kronor för avvecklingen av verksamheten i Ryssland och enligt bolaget är utsikterna för inköp av plagg mycket negativa under årets fjärde kvartal.
Konkurrenten rapporterar ökning i försäljningen
H&M:s vd, Helena Helmersson, inledde året med ett ambitiöst mål om fördubblad försäljning till 2030, nu kämpar i stället bolaget för att generera intäktstillväxt.
Samtidigt den här månaden rapporterade konkurrenten Inditex SA, som äger Zara, en 25-procentig försäljningsökning under första halvåret, samt en vinst som, tack vare prisökningar, var bättre än väntat.
H&M:s aktie har fallit med 41 procent i år
H&M har höjt sina priser minde än konkurrenterna och i år har bolagets aktie fallit med 41 procent. Innan rapporten rekommenderade nio analytiker köp på H&M:s aktie, 13 rekommenderade behåll och 11 rekommenderade sälj, det skriver Bloomberg.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Försäljningen för H&M lägre än väntat
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.