Dagens PS

Historien om H&M - svenskt mode i över 70 år

Hennes
Det började med pennor och papper. Men över tid så blev det HM som vi kom att komma ihåg Erling Persson för. (Foto: HM)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 feb. 2023Publicerad: 15 feb. 2023

Börsen har varit grym mot  modejätten H&M. Men vilka är bolagets grundstenar? Här kommer en kort allmänbildningsversion av en av svensk handels absoluta juveler.

ANNONS

Mest läst i kategorin

1. Förhistorien

Erling Persson är mannen bakom allt. Han föddes in i en företagarfamilj där fadern drev en charkuterihandel I Västerås.

Erlings affärssinne visade sig snart när han flyttade till Stockholm och började sälja pennor, skrivmaterial och papper från pyttesmå lokaler han och kompanjonen Björn Wennberg hittade i centrala Stockholm.

Hennes

Den unge och hungrige entreprenören Erling Persson sålde i stort sett allt han kom i kontakt med. Men det var med damkonfektion som det stora breaket kom. (Foto: H&M)

ANNONS

Senaste nytt

Grunden till Ur & Penn

Företaget döpte de båda kompanjonerna till Penn-Specialisten och snart hade de sex små butiker i Stockholm och en bokhandel. Det stora affärsklivet kom när Erling lyckades få den svenska agenturen för tillverkaren av reservoarpennor Mont Blanc.

Snart delade dock de båda kompanjonerna på sig. Björn Wennberg tog hand om bokhanden och Erling fortsatte utveckla resten till det som numera kallas Ur & Penn.

2. Hennes

Hennes

Första Hennes-butiken öppnade i Västerås 1947. (Foto: H&M)

ANNONS

Efter ett besök i USA 1946 (där han egentligen skulle sälja julstjärnor, vilket misslyckades) noterade Erling den nya klädtrenden med framför allt den moderna butikskedjan Lerner, som sålde billiga och moderiktiga kläder direkt över disk. Något som ännu inte förekom i Sverige.

Den första butiken

Den första butiken Erling öppnade, som fick namnet Hennes, öppnades i hemstaden Västerås 1947, den andra i Uppsala.

Men det var när han öppnade en butik på Kungsgatan i centrala Stockholm som det stora lyftet kom. Med priser på 20-30 % under konkurrenternas så tog hans Hennes-butik snabbt en plats på marknaden.

Hennes

Intresset var oerhört stort när Hennes öppnade sin första butik i Stockholm centralt på Kungsgatan. (Foto: H&M)

Små lager framgångsrecept

Framgångsreceptet var att inte bygga lager utan genom små inköp och direkt aktuell försäljning hålla nere lagerkostnaderna samt även riskerna om någon kampanj gick fel.

Dessutom kunde Hennes hålla sig aktuella med världens modetrender och på så sätt få ett bra försprång mot konkurrenterna och för konsumenterna.

3. & Maruritz

ANNONS

Erling Persson äntligen nöjd med den nya butiken klar vid Hötorget i centrala Stockholm. (Foto: Centrum för Närlingslivshistoria)

1968 letade han en ny butikslokal vid Hötorget i centrala Stockholm. Då det var brist på en passande lokal, köpte han sonika jakt och -vapenförsäljaren Mauritz Widforss och kom på så sätt över både lokalen och deras stora lager av herrkläder.

Så när Erling öppnade sin nya butik i lokalerna, fick den nya butiken helt enkelt heta Hennes & Mauritz. Och så har det fått förbli.

Noggranna etableringar

Hennes

Det var här i hörnet vid Hötorget i Stockholm, som butiken Mauritz Wigforss låg, som Erling köpte och stöpte om till den första Hennes & Mauritz-butiken. (Foto: HM)

Just detta med affärslägen har varit en av hörnstenarna i H&Ms etableringsstrategi. Vid varje nyetablering har ett flertal lägen alltid ställts mot varandra och kundernas rörelsemönster har noga dokumenterats innan beslut tagits.

Taktiken att ha flera butiker inom samma område grundar sig i tanken att konsumenterna ska kunna passera en eller två butikers skyltfönster för att till slut fall och gå in i den tredje.

Hennes

Kommer HM som byggt sin framgång på försäljning över disk, kunna växla över till dagens digitala handel? (Foto: från HM hemsida)

Näthandelns utmaningar

ANNONS

Kunskapen om bra butiksetableringar har dock fått en ny dimension i och med näthandelns framväxt där kundmötet sker enligt helt andra premisser och regler.

Det är också näthandeln och blivit ett av bolagets stora utmaningar att bemöta på samma sätt som direkthandeln.

4. Börsen

Hennes

Resan på börsen har långt ifrån varit en rak resa. Men sett över en längre tid har ett aktieköp i HM varit en god affär.

När företaget, mot alla skeptikers råd och visdom, noterades på Stockholmsbörsen, hade det vuxit till 67 butiker fördelade på Sverige, Norge och Danmark.

Erlings beslut var dock klokt och börsintroduktionen var bara början på en tillväxtresa som kom att sticka ut i svensk företagshistoria med en tillväxt-takt sedan dess på flera 100%.

Berg- och dalbana

För den som har följt aktien över åren, så har det varit en berg-och-dalbana där stora förtjänster raskt kunnat ersatts av rejäla dip.

Som exempel kan nämnas början på år 2020 där aktien peakade på 211 kronor 31 januari för att den 2 april landa magplask på 113 kr.

ANNONS

5. Familjen

Hennes

Stefan Persson tog över efter sin far 1982 och skickade sedan stafettpinnen vidare till sonen Karl-Johan Persson 2009. (foto: HM)

Till skillnad från så många andra stora entreprenörer, förstod Erling vikten av generationsskifte. Därför fick sonen Stefan Persson ta över rodret och Erling själv, flyttade till London för att på så sätt ge sonen eget spelrum.

De mest förmögna familjerna

Och att den taktiken fungerade vet vi idag. Idag är familjen Persson den mest förmögna svenska familj som forfarande bor hemma i Sverige och dessutom den familj, somtillsammans med Rausing och Kamprad, har förekommit på Forbes 10-i-topp över Sveriges mest förmögna.

Hennes

2020 tog Helena Helmersson (t v) över VD-klubban från företrädaren Karl-Johan Persson (t h). (Foto. TT)

Vis av sin faders överlämning, fick Stefan Perssons son Karl-Johan ta över VD-rodret på H&M 2009 och styrde bolaget fram till 2020 då han istället klev över till att bli styrelseordförande.

Läs mer:

Köpfesten fortsätter för familjen Persson

ANNONS

Läs också:

Så startade Erling Perssons karriär.

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS