Börsen har varit grym mot modejätten H&M. Men vilka är bolagets grundstenar? Här kommer en kort allmänbildningsversion av en av svensk handels absoluta juveler.
Historien om H&M - svenskt mode i över 70 år
Mest läst i kategorin
1. Förhistorien
Erling Persson är mannen bakom allt. Han föddes in i en företagarfamilj där fadern drev en charkuterihandel I Västerås.
Erlings affärssinne visade sig snart när han flyttade till Stockholm och började sälja pennor, skrivmaterial och papper från pyttesmå lokaler han och kompanjonen Björn Wennberg hittade i centrala Stockholm.
Grunden till Ur & Penn
Företaget döpte de båda kompanjonerna till Penn-Specialisten och snart hade de sex små butiker i Stockholm och en bokhandel. Det stora affärsklivet kom när Erling lyckades få den svenska agenturen för tillverkaren av reservoarpennor Mont Blanc.
Snart delade dock de båda kompanjonerna på sig. Björn Wennberg tog hand om bokhanden och Erling fortsatte utveckla resten till det som numera kallas Ur & Penn.
2. Hennes
Efter ett besök i USA 1946 (där han egentligen skulle sälja julstjärnor, vilket misslyckades) noterade Erling den nya klädtrenden med framför allt den moderna butikskedjan Lerner, som sålde billiga och moderiktiga kläder direkt över disk. Något som ännu inte förekom i Sverige.
Den första butiken
Den första butiken Erling öppnade, som fick namnet Hennes, öppnades i hemstaden Västerås 1947, den andra i Uppsala.
Men det var när han öppnade en butik på Kungsgatan i centrala Stockholm som det stora lyftet kom. Med priser på 20-30 % under konkurrenternas så tog hans Hennes-butik snabbt en plats på marknaden.
Små lager framgångsrecept
Framgångsreceptet var att inte bygga lager utan genom små inköp och direkt aktuell försäljning hålla nere lagerkostnaderna samt även riskerna om någon kampanj gick fel.
Dessutom kunde Hennes hålla sig aktuella med världens modetrender och på så sätt få ett bra försprång mot konkurrenterna och för konsumenterna.
3. & Maruritz
1968 letade han en ny butikslokal vid Hötorget i centrala Stockholm. Då det var brist på en passande lokal, köpte han sonika jakt och -vapenförsäljaren Mauritz Widforss och kom på så sätt över både lokalen och deras stora lager av herrkläder.
Så när Erling öppnade sin nya butik i lokalerna, fick den nya butiken helt enkelt heta Hennes & Mauritz. Och så har det fått förbli.
Noggranna etableringar
Just detta med affärslägen har varit en av hörnstenarna i H&Ms etableringsstrategi. Vid varje nyetablering har ett flertal lägen alltid ställts mot varandra och kundernas rörelsemönster har noga dokumenterats innan beslut tagits.
Taktiken att ha flera butiker inom samma område grundar sig i tanken att konsumenterna ska kunna passera en eller två butikers skyltfönster för att till slut fall och gå in i den tredje.
Näthandelns utmaningar
Kunskapen om bra butiksetableringar har dock fått en ny dimension i och med näthandelns framväxt där kundmötet sker enligt helt andra premisser och regler.
Det är också näthandeln och blivit ett av bolagets stora utmaningar att bemöta på samma sätt som direkthandeln.
4. Börsen
När företaget, mot alla skeptikers råd och visdom, noterades på Stockholmsbörsen, hade det vuxit till 67 butiker fördelade på Sverige, Norge och Danmark.
Erlings beslut var dock klokt och börsintroduktionen var bara början på en tillväxtresa som kom att sticka ut i svensk företagshistoria med en tillväxt-takt sedan dess på flera 100%.
Berg- och dalbana
För den som har följt aktien över åren, så har det varit en berg-och-dalbana där stora förtjänster raskt kunnat ersatts av rejäla dip.
Som exempel kan nämnas början på år 2020 där aktien peakade på 211 kronor 31 januari för att den 2 april landa magplask på 113 kr.
5. Familjen
Till skillnad från så många andra stora entreprenörer, förstod Erling vikten av generationsskifte. Därför fick sonen Stefan Persson ta över rodret och Erling själv, flyttade till London för att på så sätt ge sonen eget spelrum.
De mest förmögna familjerna
Och att den taktiken fungerade vet vi idag. Idag är familjen Persson den mest förmögna svenska familj som forfarande bor hemma i Sverige och dessutom den familj, somtillsammans med Rausing och Kamprad, har förekommit på Forbes 10-i-topp över Sveriges mest förmögna.
Vis av sin faders överlämning, fick Stefan Perssons son Karl-Johan ta över VD-rodret på H&M 2009 och styrde bolaget fram till 2020 då han istället klev över till att bli styrelseordförande.
Läs mer:
Köpfesten fortsätter för familjen Persson
Läs också:
Så startade Erling Perssons karriär.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.