Nu svarar Husqvarna på den massiva kritiken som kommer efter ett utbrett haveri med sina robotgräsklippare. Samtidigt kontrollerar bolaget produktionskedjan för att felen inte ska upprepas.
Haveri robotgräsklippare – Husqvarna svarar på kritiken
Mest läst i kategorin
Som Dagens PS tidigare rapporterat så har Husqvarnas robotgräsklippare haft stora tekniska problem.
På grund av feltillverkade kretskort har 20 000 robotgräsklippare som nått kunderna inte fungerat, omkring 4 000 av dem i Sverige.
Vd träder fram
Nu erkänner Husqvarnas vd Henric Andersson att bolaget hade kunnat informera sin kunder och återförsäljare betydligt snabbare.
”Tidigare har vi varit relativt förskonade med den här typen av händelser, men det har blottlagts att vi kan göra en del förbättringar och vi kommer att se över våra rutiner tillsammans med återförsäljarna”, säger han till Di.
Bolaget gick inte ut med hur många gräsklippare som hade påverkats eftersom de inte ville oroa kunder som hade fungerande maskiner. Vid liknande händelser framöver kommer händelseförloppet dock se annorlunda ut.
”Ur ett konkurrensmässigt perspektiv är vi återhållsamma med att dela volymsiffror och liknande. I nuläget ser vi dock att det är viktigare att gå ut med information och att vara så transparenta som möjligt”, klargör Henric Andersson.
Nya kretskort
Nu har Husqvarna skickat ut nya kretskort till omkring 75 procent av gräsklipparna som inte fungerar, samtidigt som resterande kan vara åtgärdade inom några veckor, enligt vd:n.
”Vi är beroende av tillgången på de elektroniska komponenterna och dessa besked ändras tyvärr då och då vilket skapar en osäkerhet.”
Samtidigt är han mån om bolagets rykte framöver.
”Vårt rykte får sig en törn här och vi ser allvarligt på den här situationen som inte nått upp till våra eller kundernas förväntningar.”
Husqvarna kommer nu kontrollera så att felen inte tar sig genom produktionskedjan och att leverantörerna samtidigt håller kvalitetskraven.
Läs mer: Di: Därför ska du klippa till på Husqvarna
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.