”Systemfel”, säger en professor i förvaltningsrätt. Bakgrunden är hur jordskredet vid E6 i Stenungsund i höstas utreds.
Hård kritik efter E6-skredet: "Systemfel"
Mest läst i kategorin
Haveriutredningen efter skredet vid E6:an genom Stenungsund i höstas ska ge svar på vad som egentligen hände – och vad som orsakade skredet.
Det var det intilliggande bygget av en företagspark som rasade och orsakade skredet.
Det ras som inträffade i Stenungsund kan ha förklaringar som går tillbaka till istiden, säger Sveriges geotekniska institut, SIG, hos Yle.
Vid svenska västkusten och i landskapen kring Vänern bildades finsediment som idag utgör kvicklera och ger områden sårbara för lerskred.
Tydligt riskområde
I det tydliga riskområdet ingår hela Bohuslän och Dalsland liksom stora delar av Värmland och Västra Götaland.
Stenungsund, fem mil norr om Göteborg, där det stora raset inträffade, ligger alltså tydligt i riskzonen.
Kvicklera i sig orsakar inte skred, men ett mindre skred kan övergå i ett större, om det finns kvicklera i jorden.
I Götaälvdalen har tidigare två stora skred med kvicklera inträffat.
Två tidigare stora skred
I september 1950 blev 450 familjer hemlösa i det som kallas ”Surteskredet”.
November 1977 dog nio personer och fler än 400 blev hemlösa i Tuveraset på Hisingen i Göteborg där 300 000 kvadratmeter mark flyttade på sig.
Samtidigt får nu den aktuella utredningen kring raset i Stenungsund kritik.
Orsaken är att den expert på Statens geotekniska institut som gav råd inför bygget intill E6 i Stenungsund, nu även anlitas av Statens haverikommission för att utreda orsaken till skredet.
”Det är ett systemfel”
”Man kan inte säga att det är en oberoende granskning, man kan inte granska sig själv. SGI är en stark tongivande part i i sådana här projekt och så lyfter man in SGI i haveriutredningen – det är ett systemfel”, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt i Uppsala, till SVT.
Den här situationen har varit bekant både för haverikommissionen och SGI.
”Vi har varit transparenta med att vi ingått i samrådsprocessen som remissinstans och landat i att det inte utgör någon intressekonflikt eller jäv”, säger Helene Kennedy, avdelningschef hos SGI och uppdragsansvarig gällande haveriutredningen.
”Har delat upp”
Myndigheterna hänvisar till att man löst situationen genom att dela upp utredningen i olika delar, så att sig inte hamnar i att utvärdera sin egen insats.
”Vi delade upp arbetet så att SGI bistår i att svara på vad som utlöste skredet och hur skredet fortplantade sig – i övrigt kommer Statens haverikommission att granska alla ingående myndigheter”, säger Alexander Hurtig, utredningsledare på Statens haverikommission.
Lämnade sex yttranden
I haveriutredningen arbetar fem medarbetare från Statens haverikommission och tio externa experter, sju från SIG, en från SGU, Sveriges geologiska undersökning, och två från Uppsala universitet.
Inför bygget av den nu rasade företagsparken i Stenungsund gav SGI råd som expertmyndighet med fokus på att förhindra ras och skred.
SGI lämnade sex yttranden kring bygget under perioden 2011-2021.
Läs även:
Jordskred lamslår handelstrafik i Europa – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.