Att inte veta vilka frågor rekryteraren ska ställa under jobbintervjun kan vara en nagelbitare för många. Företaget John Lewis råder dock bot på detta.
Här är företaget som låter dig läsa på inför jobbintervjun
Mest läst i kategorin
John Lewis Partnership, ett av Storbritanniens största detaljhandelsföretag, har lanserat en ny procedur som syftar till att göra rekryteringsprocessen mindre stressig för jobbsökande.
Tillvägagångssättet?
De publicerar alla intervjufrågor i förväg.
Mindre stress och press
Den nya proceduren syftar till att minska nervositeten hos kandidaterna och samtidigt ge dem en chans att förbereda sig bättre.
“Vi vill ha rätt personer från olika bakgrunder i vår organisation. Det är helt enkelt affärsmässigt riktigt att på alla sätt försöka hjälpa kandidater att verkligen få visa vad de kan så att vi får rätt matchning för rollen”, säger Lorna Bullett, JLP:s rekryteringschef, till Fortune.
Att låta kandidaterna förbereda sig i förväg ger dem en bättre chans att visa sina faktiska färdigheter.
Vissa kandidater kan exempelvis ha den kompetens som krävs för att lyckas i en roll, men kan ändå prestera sämre på grund av intervju-nerver, menar Lorna.
Kompetensbaserad rekrytering
Även andra företag börjar gå bort från den traditionella rekryteringsprocessen.
Man ser just nu en trend inom branschen där fler går mot en kompetensbaserad rekrytering där fokus framförallt läggs på färdigheter snarare än CV under jobbintervjun.
En studie visar att tre fjärdedelar av arbetsgivarna förra året använde sig av färdighetsbaserade tester – en ökning från 56 procent året innan.
Dessutom har företag som Google, Microsoft, IBM och Apple tagit bort kraven på högre utbildning för att istället fokusera på färdigheter. På så sätt vill de skapa en större mångfald på arbetsplatsen.
Läs också:
Här är frågorna som imponerar på arbetsplatsen. Dagens PS
Överbelastad på jobbet? Få ut mer genom att göra mindre. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.