Från och med maj månad är det en ny konsumentlag om gäller i Sverige. Den nya lagen harmoniserar med EU:s. Men branschorganisationen Svensk Handel är kritisk till det nya regelverket.
Handeln kritisk till ny konsumentlag – "Kostsam"
Mest läst i kategorin
Lagen ändrar på en del förhållanden mellan konsument och företag och en av de viktigaste punkterna är att den gäller oberoende om man handlar i butik eller via webben.
Enligt regeringen kommer den nya lagstiftningen att stärka skyddet för konsumenterna så att det blir tryggare att exempelvis e-handla.
Digitala tjänster och digitalt innehåll kommer att bli mer reglerade, vilket är en av de viktiaste förändringarna. Tjänster som idag kan ges bort gratis i utbyte mot att ett företag får ta del av dina personuppgifter klassas till exempel som ett konsumentköp i den nya lagen.
Dessutom måste säljaren kunna bevisa att en vara var felfri vid köpet i upp till två år, mot de nuvarande sex månaderna.
Ny konsumentlag “överimplementering”
Svensk Handels näringspolitiska expert Jolanda Girzl säger till sajten Market att just den senare förändringen kommer att bli kostsam för handlarna. Hon kallar den för en ”överimplementering” av EU:s regelverk.
”Denna förändring orsakar svenska handelsföretag en kostnadsökning som HUI Research estimerar till 471 miljoner kronor per år”, säger hon till Market
Den nya skrivningen som riskerar även att bli en kontraproduktiv effekt för den cirkulära ekonomin eftersom fler konsumenter kan komma att välja omleverans i stället för reparation, tror Jolanda Girzl.
Läs också:
Falska recensioner på nätet kan bli olagliga i Storbritannien
Svarta listan – här är värsta branscherna
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.