Dagens PS

Han kraschade och reste sig ur spillrorna

Nicholas Richards berättar om hur idén till Target Aid föddes. Han har tidigare genomgått en personlig kris när han förlorade allt han ägde.
Nicholas Richards berättar om hur idén till Target Aid föddes. Han har tidigare genomgått en personlig kris när han förlorade allt han ägde.
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 06 mars 2018

“Utan allt jag har varit med om hade jag inte blivit den människa jag är”, säger Target Aids grundare Nicholas Richards.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vem är du?

“Då: Nicholas, bakgrund i it-svängen, vd för ett tyskt e-handelsbolag som 24-åring, arbetade på Framfab och var med och byggde upp Mediaplanet.Men också Nicholas som förlorade allt jag ägde och hade och hamnade själv i en djup personlig kris under den ekonomiska krisen 2008.”

“Nu: Landat i mig själv och mitt livsprojekt, gift, pendlar mellan Norge och Sverige. Utan allt jag har varit med om hade jag inte blivit den människa som jag är nu.”

Hur fick du idén?

“Jag arbetade med Media Comets tematidning ”Spenden” Valgörenhet och vi sålde annonser i den för över två miljoner kronor. Men jag tyckte att det kändes fel att välgörenhetsorganisationerna skulle behöva ta så mycket av deras donerade pengar för att få in ytterligare donationer. ‘Hur kan man hjälpa organisationerna att hitta nya givare på ett annat sätt?’ I den stunden föddes idén till Target Aid.”

Berätta kort om bolaget och vad ni gör.

“Target Aid är en digital plattform för välgörenhet. Vi erbjuder en tjänst för människor som vill göra skillnad – och för organisationer som vill nå ut till nya målgrupper. På Target Aid hittar man en bredd av specifika projekt och kan stötta just det som man brinner för. Detta tror vi främjar ändamålen och människors inre vilja att göra skillnad.”

“Det tog mig tio år från första idén till där vi är i dag. Då skrev tre duktiga studenter från universitet i Schweiz, där jag bodde, en avhandling om min idé vilket hjälpte mig att ta steget mot att förverkliga min dröm. För två år sedan träffade jag James Reason och Per Spångberg från DP Ventures som taggade till på idén och tog in finansieringen till Target Aid, så vi kunde starta. I dag är vi ett team av duktiga människor; fyra personer som arbetar med partnerskap, affärsutveckling, marknadsföring, betalningslösningar och med kreativ utveckling. Utöver det samarbetar vi med de bästa programmerarna och affärspartners. Mitt motto är att alltid omge mig med duktiga människor. Tack vare Target Aids affärsidé, som i grunden finns till för att göra skillnad, kommer jag i kontakt med så många duktiga människor.”

ANNONS

Vad blir nästa steg?

“I steg ett ska vi bygga en solid grund i Sverige med kunder och en bredd av organisationer. Därefter satsar vi på USA-marknaden.”

Bästa entreprenörstips?

“Att ta hjälp utifrån med att förfina och förenkla affärsidén. Själv hade jag som sagt en hel avhandling om mina planer. Jag gick in för mycket i detalj och det avskräckte snarare än drog intresse till sig. Sedan fick jag hjälp av en vän att sammanfatta idén i några korta rader. Den så kallade hiss-pitchen var den som fick de första investerarna på kroken.”

Värsta fallgropen?

“Att inte våga följa sin magkänsla. I en för mig viktig nyckelfråga lyssnade jag för mycket på andra. Jag skulle ha stått på mig.”

Hur ser finansieringen ut – vad bör man tänka på?

“För mig är det viktigt att investerarna delar samma passion för affärsidén och i dag så agerar alla som ambassadörer utåt.”

Var ser du dig själv/företaget om fem år?

ANNONS

“Jag ser att vi har expanderat i både England och USA, vår tjänst skulle ju verkligen ge ett mervärde för givare och organisationer i dessa länder.”

Namn: Nicholas Richards

Yrke: Grundare av Target Aid AB och ansvarig för Payment & Compliance.

Ålder: 42

Bor: Hägersten, Sverige, och Halden, Norge

Civilstånd: Gift

Gör helst (fritid): Vandrar i skog, naturen och i fjällen.

Gör helst inte: Kroglivet

Det vet ingen om mig: Pappa är engelsk och mamma är norsk. Jag är född i Finland och uppväxt i Sverige. Har bott i Norge vid flera tillfällen, sju år i Schweiz och två år i Förenade Arabemiraten.

ANNONS

Läs mer om Nicholas Richards och Target Aid:

Target Aid

Facebook

Instagram

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]