Han hjälper företagare att hitta den rätta
Mest läst i kategorin
“Mikael Roupé, jobbat med mediebolag i snart 20 år. Arbetar med att revolutionera sättet att få kapital till sitt bolag genom att bryta mot normen. Min idé är att på ett snabbare och effektivare sätt kunna skapa kapitaltillförsel till bolag eftersom jag såg att det var ett problem för många entrepenörer.”
Vad är affärsidén?
“Idén föddes i samband med att en god vän bad mig hjälpa honom att investera. Det fanns ett stort gap mellan investerare och startupbolag. Min idé är att effektivisera kapitalströmmar till fler entrepenörer samtidigt som investerarna får mer kvalificerade investeringsmöjligheter via mig. Genom att samarbete med många olika investerare, fonder, affärsänglar kan jag bistå fler entrepenörer med kapital samtidigt som det kopplas till rätt kompetens hos den som ska investera. Jag kombinerar ihop mina samarbeten i olika nischer utifrån kapitalbehov, affärsmodell, inriktning, vision samt kompetensen på den som skall investera. Min roll är att vara ”matchmakern” mellan de olika aktörerna.”
“För att effektivisera och utveckla detta ytterligare drar vi igång flera olika sätt för att nå entrepenörer i form av roadtrips, events som pitchbar, pitch-filmer, sociala medier med mera. Jag har skapat ett koncept kring mina tankar samt fyller nu mitt team för att komplettera mig. Allt med inriktning att kunna vara effektivare och snabbare för de växande bolagen. För investerarna löser det problemet att jag har ett stort antal olika projekt, startups och etablerade bolag och har redan innan valt ut vad som passar deras profil för investeringar. För både entreprenören samt investeraren spar detta massor av tid och kraft. De investerare som inte vill fronta ut mot marknaden kan gå via mig. Jag har också en wishlist på bolag som eftersökts av olika partners.”
Vad blir nästa steg?
”Att växa. Kanske internationellt. Jag har fått mycket förfrågningar inom Skandinavien. Nästa steg är att utöka teamet med nya kompetenser för att kunna bygga verksamheten ytterligare med filmer, events, AD/Copy så att presentationsmaterialet vi arbetar med alltid är av högsta kvalitet. Genom samarbeten täcker vi in de mest intressanta områdena utifrån vart de större summorna finns hos investerarna, såsom Dubai, Silicon Valley med flera. Jag vill se en snabbare, mer intensiv, men också tydligare agenda av synergier mellan aktörerna. I många fall drar det ut på tiden alldeles för länge. Det går att kapa det utan att för den delen tappa kvalitet.”
Bästa entreprenörstips?
“Ta hjälp och var inte rädd för att prata pengar med exempelvis investerare. Kanske inte helt otippat att jag säger det – men det är faktiskt sant.”
Värsta fallgropen?
“Rädslan för att tappa sin affärsidé genom att prata om den. Genom att öppna upp träffar man nya kontakter, ny kompetens, får andra infallsvinklar och i bästa fall någon som vill satsa tillsammans med dig.”
Finansiering – vad bör man tänka på?
“Ta det etappvis, börja med egna plånboken och utveckla till ”nära/kära”-kretsen. När du har ett ”proof of concept”, ta det då eventuellt vidare till riskkapital. Genom att vänta och faktiskt skapa transaktionsflöden kan du erhålla mer kapital och tappa mindre andel av ditt bolag. Detta är självklart en generalisering, det finns flera olika bolag där det är helt andra regler att förhålla sig till vid en investering.”
Var ser du dig själv och företaget om fem år?
“Om fem år har mitt koncept och varumärke satt sig både i Sverige och internationellt. Konceptet är vedertaget och vi kan bistå många fler på hemmaplan med att nå ut internationellt samt bidra med bra utländska investerare till svenska startups. Målsättningen är att ha ännu fler agenter som kan hjälpa mig mäkla affärer globalt.”
Vem borde bli nästa ”Veckans Entreprenör” – och varför?
“Andrew Needham som är grundare av Headbox. Andrew har allt som man tänker sig att en superentreprenör ska ha. Ett kortare möte med honom och man får känslan av att man kan ta över världen. Andrew jobbar nu med sitt tredje bolag Headbox. Efter två lyckade exits är Andrew inne på sitt hittills största uppdrag; att omforma den globala eventindustrin med hjälp av teknologi.”
Namn: Mikael Roupé
Yrke: Matchmaker kring investeringar.
Ålder: 43.
Bor: På en ö i Stockholms skärgård.
Civilstånd: Lyckligt gift.
Gör helst (fritid): Umgås med familj, åker skidor eller jobbar.
Gör helst inte: Väntar.
Det vet ingen om mig: “Spräckte kostymbyxorna när jag träffade Jim Messina (ex-president Barack Obamas kampanjledare, reds.anm.) och tvingades ‘leva’ med fadäsen hela galakvällen.”
Följ Mikael Roupé på:
LÄS OM TIDIGARE ”VECKANS ENTREPRENÖR”:
Deras teknik ska revolutionera vården >
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.