Sveriges undermåliga järnvägsnät i södra Sverige kan kullkasta en revolution inom gröna godstransporter från danskt och tyskt håll, varnar en rad röster.
Haltande svensk järnväg hotar gröna transporter
Mest läst i kategorin
Om inga investeringar sker riskerar godset att bli fast på bangården i Malmö när en ny och fast förbindelse för godstransporter mellan Tyskland och Danmark blir verklighet.
Det handlar om den så kallade Fehmarn Bält-förbindelsen, alltså sträckan där färjorna mellan Rödby och Puttgarten går i dag.
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringslivs organ, Tidningen Näringsliv, uppmärksammar den brådskande situationen, det vill säga behovet av snabba investeringar i järnvägsnätet i Sverige inför färdigställandet av den kombinerade bil- och järnvägstunneln som ska stå klar 2029.
Förespråkare: Läget akut
“Vi har försökt lyfta frågan i flera år och peka på de investeringar som krävs i södra Sverige för att kunna hantera de förändringar i framför allt godstransporterna på järnväg som tunneln ger”, säger Anna Engblom, sakkunnig i infrastrukturfrågor på Greater Copenhagen, till TN och slår fast att läget är “akut” om Sverige ska mäkta med de ökade godstransporterna via järnvägen från kontinenten.
Omvägen, som i dag uppges vara 160 kilometer lång, kortar ner transporttiderna med omkring 2,5 timmar, samtidigt som miljön drar nytta av jättesatsningen på godstransporter via järnvägen då det minskar vägtransporterna.
Men utvecklingen har, framgår det, i stället gått i motsatt riktning och ökat godstransporterna med lastbil över Öresundsbron med 60 procent sedan 2015, skriver TN och konstaterar att godsvagnarna via järnvägen omvänt minskat.
Oroande rapport för Sverige
I en rapport, som det hänvisas till i artikeln, beskrivs Sveriges järnvägsinfrastruktur som undermålig med flaskhalsar vilket resulterat i uppfattningen att den är opålitlig och oflexibel.
Tue David Bak, vd för Greater Copenhagen, anser att rapporten är “oroande läsning” för Sveriges vidkommande.
Risken finns att den gröna omställningen bara blir tomt prat och att vägtransporterna kan öka med 120 procent, enligt rapporten.
Trafikverket har insett allvaret men inte regeringen
“Det här handlar om AB Sverige och konkurrenskraften i våra basindustrier, skog, malm, bil- och batteritillverkning och alla andra företag med känsliga värdekedjor. Vi måste höja blicken och se järnvägen i ett helhetsperspektiv. Annars tar det tvärstopp här i Skåne och det är något som borde bekymra många i näringslivet”, inflikar Stephen Ray, ansvarig för samhällskontakter på Green Cargo, i TN-artikeln.
Det är inte bara intresseorganisationer som anser att järnvägen i Skåne behöver moderniseras och rustas upp, även statliga Trafikverket påpekar detta i sitt senaste förslag till regeringen och nämner där den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen.
Politikerna har märkligt nog valt bort gröna transporter
Politikerna har gjort tvärtom och skrotat sina tidigare beslut om utbyggnad av järnvägen, allt medan den typen av satsningar är tidsödande och kostsamma.
Men det finns alternativa finansieringslösningar, påpekar anhängarna av godstransporter via järnväg, det handlar om att makthavarna inte bara slår dövörat till.
“Men det måste ske nu. Varje år vi kan kapa i de långa processerna är en framgång. Bara politikerna vågar ta besluten och beställa ny järnväg”, säger Öresundsbrons vd Linus Eriksson.
Läs även: WSP: Populism hindrar nödvändig satsning på infrastruktur Dagens PS
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.