Dagens PS

Haltande svensk järnväg hotar gröna transporter

transporter
Sveriges undermåliga järnvägsnät i södra Sverige kan kullkasta en revolution inom gröna godstransporter från danskt och tyskt håll, varnar en rad röster. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 11 juli 2023Publicerad: 11 juli 2023

Sveriges undermåliga järnvägsnät i södra Sverige kan kullkasta en revolution inom gröna godstransporter från danskt och tyskt håll, varnar en rad röster.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Om inga investeringar sker riskerar godset att bli fast på bangården i Malmö när en ny och fast förbindelse för godstransporter mellan Tyskland och Danmark blir verklighet.

Det handlar om den så kallade Fehmarn Bält-förbindelsen, alltså sträckan där färjorna mellan Rödby och Puttgarten går i dag.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringslivs organ, Tidningen Näringsliv, uppmärksammar den brådskande situationen, det vill säga behovet av snabba investeringar i järnvägsnätet i Sverige inför färdigställandet av den kombinerade bil- och järnvägstunneln som ska stå klar 2029.

Förespråkare: Läget akut

“Vi har försökt lyfta frågan i flera år och peka på de investeringar som krävs i södra Sverige för att kunna hantera de förändringar i framför allt godstransporterna på järnväg som tunneln ger”, säger Anna Engblom, sakkunnig i infrastrukturfrågor på Greater Copenhagen, till TN och slår fast att läget är “akut” om Sverige ska mäkta med de ökade godstransporterna via järnvägen från kontinenten.

Omvägen, som i dag uppges vara 160 kilometer lång, kortar ner transporttiderna med omkring 2,5 timmar, samtidigt som miljön drar nytta av jättesatsningen på godstransporter via järnvägen då det minskar vägtransporterna.

Men utvecklingen har, framgår det, i stället gått i motsatt riktning och ökat godstransporterna med lastbil över Öresundsbron med 60 procent sedan 2015, skriver TN och konstaterar att godsvagnarna via järnvägen omvänt minskat.

Oroande rapport för Sverige

I en rapport, som det hänvisas till i artikeln, beskrivs Sveriges järnvägsinfrastruktur som undermålig med flaskhalsar vilket resulterat i uppfattningen att den är opålitlig och oflexibel.

ANNONS

Tue David Bak, vd för Greater Copenhagen, anser att rapporten är “oroande läsning” för Sveriges vidkommande.

Risken finns att den gröna omställningen bara blir tomt prat och att vägtransporterna kan öka med 120 procent, enligt rapporten.

Trafikverket har insett allvaret men inte regeringen

“Det här handlar om AB Sverige och konkurrenskraften i våra basindustrier, skog, malm, bil- och batteritillverkning och alla andra företag med känsliga värdekedjor. Vi måste höja blicken och se järnvägen i ett helhetsperspektiv. Annars tar det tvärstopp här i Skåne och det är något som borde bekymra många i näringslivet”, inflikar Stephen Ray, ansvarig för samhällskontakter på Green Cargo, i TN-artikeln.

Det är inte bara intresseorganisationer som anser att järnvägen i Skåne behöver moderniseras och rustas upp, även statliga Trafikverket påpekar detta i sitt senaste förslag till regeringen och nämner där den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen.

Politikerna har märkligt nog valt bort gröna transporter

Politikerna har gjort tvärtom och skrotat sina tidigare beslut om utbyggnad av järnvägen, allt medan den typen av satsningar är tidsödande och kostsamma.

Men det finns alternativa finansieringslösningar, påpekar anhängarna av godstransporter via järnväg, det handlar om att makthavarna inte bara slår dövörat till.

“Men det måste ske nu. Varje år vi kan kapa i de långa processerna är en framgång. Bara politikerna vågar ta besluten och beställa ny järnväg”, säger Öresundsbrons vd Linus Eriksson.

ANNONS

Läs även: WSP: Populism hindrar nödvändig satsning på infrastruktur Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]