Den skrämmande Halloween-helgen står för dörren och butikerna fylls av godis, spöken och pumpor. Men vad betyder egentligen högtiden för svenska handlare?
Halloween – inte så viktigt för svensk handel
Mest läst i kategorin
Under de senaste decennierna har den amerikanska högtiden (som ursprungligen är irländsk) blivit allt mer populär i Sverige.
Godis, maskeradkostymer, dekorationer och pumpor är några av produkterna som säljs i samband med den skrämmande högtiden.
Nu står högtiden åter för dörren och flera av landets handlare jublar.
Läs mer: Därför firar vi Halloween
Många firar Halloween i Sverige
Enligt årets konsumentundersökning, som är gjord på uppdrag av Svensk Handel, svarar 55 procent av 1 000 tillfrågade svenskar i åldern 18–80 år att de kommer att fira Halloween i år.
Det är något färre än år 2021, då den siffran låg på 64 procent.
I år väntas konsumenterna i snitt spendera mer pengar på högtiden än i fjol, något som borde glädja svensk handel.
Läs även: Ladda upp för Halloween med pumpa och skumpa
Viktigt för dagligvaruhandeln
Men i jämförelse med de andra återkommande storhelgerna och högtiderna är Halloween inte lika betydande för företagen, enligt Svensk Handel.
Jul, påsk, nyår och midsommar är betydligt mer viktiga för handeln, liksom mindre högtider som Mors dag och Alla hjärtans dag.
Framför allt är Halloween viktigt för dagligvaruhandeln, men även där anser allt färre handlare i år att högtiden har någon större betydelse för årets totala försäljning.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.