Nu tar kvinnorna makten över världens mest mytomspunna dryck. Alltfler stora champagnehus får kvinnor i ledningen.
Håll i hatten: Här har kvinnorna makten
Mest läst i kategorin
Det handlar mycket om årgångar när vi talar om champagne och andra drycker.
Nu handlar diskussionen om en årgång som hunnit bli 44 år.
”Jag vill vara en förebild som kvinna, med min frihet och min framgång”, säger Vitalie Taittinger, 44.
För fyra år sedan övertog hon driften av champagnehuset från sin far Pierre-Emmanuel Taittinger, tillsammans företagets namn som i mångt och mycket är synonymt med lyx.
En av många kvinnor i topp
”Min plats ligger i toppen, det tvivlade jag aldrig på”, säger hon till norska Finansavisen.
I dag leder Vitalie Taittinger ett företag som årligen säljer mer än 6,5 miljoner flaskor och omsätter motsvarande drygt 2 miljarder kronor.
Hon är en av många kvinnor som nu tar över i de stora champagnehusen. De står för förändring – men spelar samtidigt på de myter som omger kvinnor och champagne.
”Jag skulle ljuga om jag förnekade det”, säger Vitalie Taittinger.
Uppskattas av kvinnor
Champagne är en dryck som enligt alla undersökningar uppskattas extra mycket av kvinnor, samtidigt som den omges av sexism.
Det började med legenden om att det klassiska breda champagneglaset formats efter den kungliga älskarinnan madame de Pompadours bröst, och fortsatte in i vår tid med James Bond som i film på film fick omkull damer efter några glas skumpa.
Vitalie Taittinger behöver, som sagt, inte känna sig ensam som toppkvinna inom champagnebranschen.
Marknadsledaren Moët & Chandon tillhör lyxkoncernen LVMH och utsåg Sibylle Scherer till chef i somras.
Flera i toppen
Efter LVMH är TEVC den mäktigaste aktören i branschen, och detta företag leds också av en kvinna, Veronique Blin.
I familjeföretagen Duval-Leroy, Drappier och Paillard är det som på Taittinger. Bolagen styrs av kvinnor. Det märkliga är att kvinnornas framskjutna position går igen i hela branschen.
När det i snitt är 27 procent kvinnor engagerade i vinproduktionen i Frankrike är andelen i Champagne 40 procent.
Stora pengar
Det här sker samtidigt som inte minst LVMH bidragit till att göra champagne till en jätteaffär och pressat priserna uppåt.
Även de små vingårdarna i Champagne är nu värda stora pengar.
”Om familjerna ska undvika att tappa kontrollen över denna penningkälla måste de också acceptera döttrarna som chefer”, säger vinsociologen Oceane Carneiro från Uni Reims.
Nära rekordåret
För 2023 räknar branschorganisationen CIVC med att den slutliga statistiken ska visa en minskning av antalet sålda flaskor.
Men prishöjningarna har gjort att man tror att omsättningen hamnar i nivå med rekordåret 2022 då det såldes champagne för motsvarande 71 miljarder kronor.
Nu ska kvinnorna som tagit över, säkra champagnens framtid.
I det ingår som en central uppgift att vinna de yngre konsumenter som står med vodka och Red Bull i glaset. Dessutom kommer den globala uppvärmningen att tvinga fram nya produktionsformer.
Läs även:
Baksmällan som hotar bubblet – Dagens PS
Drycken som ger lyxjätten huvudvärk
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.