Dagens PS

Hajpade kändistjänsten plockar in 100 miljoner

kändistjänsten memmo
Memmos grundare Gustav Lundberg Toresson och Tobias Bengtsdahl. (Foto: Memmo)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 18 aug. 2021

Kändistjänsten Memmo har blivit en riktig snackis med sitt unika koncept. Nu fyller bolaget kassan med ytterligare 100 miljoner kronor och siktar mot stjärnorna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Memmo är tjänsten som låter dig betala kändisar för att spela in hälsningar som du sedan kan skicka till nära och kära i present. Kändisar som anslutit sig är bland andra Börje Salming, Victoria Silverstedt och Suzanne Reuter.  

Företaget grundades så sent som 2019 och har huvudkontor i Stockholm men är även verksamma i Norden, Storbritannien, Kanada och i flera europeiska länder.

Satsar på Latinamerika

Med det nya kapitalet ska de fortsätta att expandera internationellt och även utveckla tjänsten med fler produkter. Det första steget kommer att vara att gå in i Latinamerika.

“Vi har redan cementerat vår position som ledande spelaren i Europa och Kanada, och vi fortsätter att lansera på nya marknader runt om i världen”, säger Gustav Lundberg Toresson, Memmos medgrundare och vd, i ett pressmeddelande.

Tunga namn i ägarlistan

Investeringsrundan, som omfattade 10,24 miljoner euro, leddes av befintliga ägaren Left Lane Capital som har sin bas i New York.

Memmo har nu hittills dragit in totalt runt 20 miljoner euro i finansiering, vilket motsvarar över 200 miljoner kronor. Sedan februari i år har bolaget växt cirka 40 procent varje månad och man har ökat antalet anställda från 20 till runt 60 personer.

Ägarlistan uttökas nu dessutom med fler tunga namn, bland andra Warner Musics kreativa chef Mike Caren. Sedan innan finns bland andra Depops vd Maria Raga och Delivery Hero-grundaren Lukasz Gadowski med på listan.

ANNONS

2020 ett lärorikt år

Breakit rapporterade häromveckan att bolagets intäkter 2020 landade på 7,3 miljoner kronor med en förlust på 15,5 miljoner.

“2020 var ett år där vi framförallt lärde oss mycket om ‘creator economy’ och underhållningsbranschen, samt på vilka sätt vi kan gå in i nya marknader”, sade Lundberg Toresson då.

“Efter att ha testat olika go-to-market strategier under våren för att lära oss vilka som fungerar växte vi snabbt, framförallt under andra halvan av året”, fortsatte han.

Läs hela artikeln här.

Läs mer: Svenskägda Gelato drar in miljarder från blytunga investerare 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS