Dagens PS

Hackare skickar miljontals skräpmejl om dagen – stora varumärken

hackare
Hackare tar över domäner och skickar miljontals skräpmejl. Bild: Pixabay/Gerd Altmann
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 28 feb. 2024Publicerad: 28 feb. 2024

Det rör sig om kapade domäner hos stora varumärken som Unicef och eBay. Hackare skickar ut fem miljoner skräpmejl om dagen – för att kunna dra in pengar på bland annat annonser.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kampanjen går under namnet SubdoMailing och rör 8 000 domäner och 13 000 underdomäner som har blivit kapade av hackare. Kampanjen har redan pågått i två år och lyckats komma över 22 000 ip-adresser.

Miljoner skräpmejl om dagen

Genom att skicka fem miljoner skräpmejl om dagen vill hackarna i kampanjen tjäna pengar på bedrägerier och falska annonser. Många av de kapade domänerna är kända bolag och varumärken som MSN, VMware, McAfee, The Economist, PWC, Unicef, Symantec, Marvel, och eBay, skriver Bleeping Computer.

Passerar säkerhetsfilter

De kända varumärkena hjälper mejlen att slinka genom säkerhetsfilter. Om man klickar på de inbäddade e-postmeddelandena så tas användarna sedan genom en serie omdirigeringar, vilket genererar intäkter via falska annonsvisningar.

Läs även:

Lurad på nätet? Här är Polisens bästa tips – Dagens PS

Undersökning: Var fjärde lurad på nätet – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]