Dagens PS

Guldbrev anmäls: Reklam vag och eggande

guld
För att få det listade priset ska kunden skicka in 300 gram guld. (Foto: TT)
Marc Malmaeus
Marc Malmaeus
Uppdaterad: 08 juni 2020Publicerad: 08 juni 2020

Konsumentverket  (KO) stämmer nu guldbolaget Guldbrev för vilseledande marknadsföring. I företagets reklam framgår inte hur mycket kunder får betalt för guldet de skickar in. Dessutom uppmanar företaget till en snabb affär på ett omotiverat sätt, menar KO.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Priserna som visas i reklamen gäller enbart om det är en påtagligt stor mängd guld som skickas in till företaget på en väldigt kort tidsperiod. Kontentan blir att det är svårt att veta hur mycket man som kund kommer att få betalt för sitt guld, skriver KO.

För att få de villkor som står i reklamen ska kunden skicka in 300 gram guld senast dagen efter kunden får utskicket till sig, skriver Dagens Juridik. Som en jämförelse väger en vigselring och ett par örhängen 5 gram.

“Det är lätt att tro att man ska få ett visst pris för sitt guld, men det visar sig när man väl skickat in guldet att Guldbrev inte alls vill betala så mycket. Det här vilseleder konsumenterna”, säger Pär Magnusson, processråd vid KO i ett pressmeddelande.

Över 100 konsumenter har anmält Guldbrev till KO, som nu kräver att företaget ändrar sin marknadsföring.

Läs mer: Konsumentverket kritisk till lånejämförelsesajter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]