Dagens PS

Grönt ljus för grönt bränsle

Gör mångmiljardsatsning på grönt flygbränsle i Ånge
Så ska den se ut, enligt plan – den fabrik i Ånge som med start 2029 ska tillverka grönt flygbränsle för, just det, plan. Nu görs en storsatsning. (Illustration: Pressbild)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 05 dec. 2024Publicerad: 05 dec. 2024

Tyska Prime Capital tar över satsningen på grönt bränsle i Ånge – trots osäkerheter kring projektet. 2029 ska fabriken vara i full gång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Brittiska energibolaget Res har sålt sitt vätgasprojekt i Ånge. Köpare är den tyska kapitalförvaltaren Prime Capital, som ska använda vätgasen för att producera grönt bränsle för flyg, eSAF.

Runt 2029 ska anläggningen vara i full gång och då kunna producera 90 000 ton bränsle, enligt planen, skriver Energiföretagens tidning Energi.

Under flera år har brittiska Res arbetat med vindkraft och gröna affärsidéer kopplade till energi.

Den goda tillgången till vindkraft och elnät i området gjorde att man ganska snabbt i processen kom fram till att ett vätgasprojekt med fokus på grönt bränsle för flyg vore en god satsning.

Grönt bränsle kräver nät och energi

Tillgången till energi är nämligen central. Den totala effekt som krävs för att driva fabriken är nämligen cirka 500 MW, enligt Energi.

Det motsvarar förbrukningen i en större svensk stad.

Nu går stafettpinnen i projektet alltså vidare, från brittiska Res till tyska Prime Capital, som ska bygga ut fabriken i två etapper.

”Det här är en stor dag för oss och bra betyg på att vi utvecklar marknadsmässiga och hållbara energiprojekt som även skapar positiva samhällsekonomiska effekter i Ånge”, säger Matilda Afzelius, vd för Res Norden om satsningen på grönt bränsle.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

”Med i uppbyggnaden”

Res kommer att vara engagerat i det fortsatta projektet, säger hon.

”Vi har bildat ett projektbolag med Prime Capital och kommer att vara med i uppbyggnaden av anläggningen”.

Samarbetet mellan de två bolagen är etablerat sedan tidigare. Prime Capital äger vindkraftparken Björnberget i Ånge, som Res utvecklat.

Dessutom driver Prime Capital ett par vätgasprojekt i Norge och Finland, även om dessa fortfarande är på projektstadiet.

Drivkraften bakom satsningarna är EU-direktivet Re Fuel EU Aviation, som kräver att 6 procent av flygbränslet ska vara hållbart 2030, en andel som år 2050 ska ha ökat till 70 procent.

Stor satsning – och tilltro

Satsningen är massiv. Minst en miljard euro, motsvarande drygt elva miljarder kronor, ska Prime Capital plöja ner i satsningen i Ånge.

Det sker i en tid när en Bill Gates-finansierad fabrik för grönt fartygsbränsle blivit ett fiasko och Northvolt kippar efter andan.

ANNONS

Men hos SvD säger Jens Karsten Walzner, senior investeringschef hos Prime Capital, att man räknar med att kunna sälja allt flygbränslefabriken kommer att producera.

”EU-regleringen har stärkts betydligt den senaste tiden vilket gör att flygbolagen måste använda en högre andel SAF”, konstaterar Walzner, som ser en stabil marknad på sikt.

Alger och solljus kan bli flygbränsle. Dagens PS

Löftet: Hållbart flygbränsle 2028. Dagens PS

Forskare: Fel att sänka flygskatten. News55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS