Dagens PS

Gotlandsbolaget tar ut ny riktning

Nu börjar Gotlandsbolaget driva Oslo-Köpenhamn
Pearl Seaways, ett av de två fartyg Gotlandsbolaget tar över när man nu praktiskt börjar driva Oslo-Köpenhamn efter köpet av linjen från DFDS. (Foto: Pressbild DFDS)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 04 nov. 2024Publicerad: 04 nov. 2024

Nu tar Gotlandsbolaget över DFDS linje mellan Oslo och Köpenhamn. DFDS ska koncentrera sig på kärnverksamheten – men hoppar av turkisk affär.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar om färjelinjen från Oslo till Köpenhamn via Fredrikshavn. I somras gjorde DFDS och Gotlandsbolaget (börskurs Gotlandsbolaget) upp affären, där Gotlandsbolaget tar över linjen mot en insättning på 400 miljoner danska kronor, cirka 636 svenska, på DFDS bankkonto.

Då får bolaget inte bara rättigheterna till linjen utan även bil- och passagerarfartygen Pearl Seaways och Crown Seaways samt en verksamhet med cirka 800 anställda och, under 2023, cirka 700 000 resenärer.

”En stor dag”

Från och med 1 november driver Gotlandsbolaget trafiken och det är vd Håkan Johansson mycket nöjd över.

”Det är en stor dag för Gotlandsbolaget. Vi är stolta över att ta över rodret för den här linjens framtida resa. Linjen mellan Oslo och Köpenhamn är attraktiv och vi ser stor potential i att utveckla den”, slår Johansson fast i ett pressmeddelande.

Målet för Gotlandsbolaget är nu att öka antalet resenärer, bland annat genom stora att uppgradera hytter och andra utrymmen ombord på fartygen.

”Vi kommer att arbeta för att ytterligare stärka upplevelsen ombord, och det är mycket glädjande att vi inleder med en så omfattande renovering av fartygen som nu är beslutade”, säger Kim Heiberg som ska basa för linjen.

ANNONS

Senaste nytt

Nytt varumärke 2025

Färjelinjen kommer inledningsvis att marknadsföras under DFS varumärke men ett nytt namn och varumärke är under utveckling och ska presenteras 2025.

ANNONS

Hos DFDS säger vd Torben Carlsen att man nu ska fortsätta att stärka sitt ”fokus på DFDS kärnverksamhet inom gods, persontransport och logistik”.

I det fokuset kommer dock inte det turkiska transportbolaget Ekol att finnas.

Hoppar av turkisk affär

Samtidigt som Gotlandsbolaget tar över Oslo-Köpenhamn kommer nämligen beskedet att DFDS bryter avtalet om att köpa Ekol, en affär på motsvarande tre miljarder kronor som slöts i april.

Enligt DFDS beror den avbrutna affären på att ”vissa kontraktsmässiga villkor inte har uppfyllts på ett tillfredsställande sätt vid det överenskomna slutdatumet”, skriver Transportnytt

Ekols transportnätverk förbinder Turkiet med Europa och skulle ha lagt vägtransporter till DFDS:s färjetransporter på Medelhavet.

Läs mer:

Gotlandsbolaget köper dansk färjelinje: “Tungt hjärta”. Realtid

Ny satsning: Gotlandsbolaget och Viking i gemensamt bolag. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]