Dagens PS

Goda nyheter – svenskt lösgodis gör succé

Svenskt lösgodis gör succé
Nästa exportsuccé – svenskt lösgodis. Nu bygger Orkla ut fabriken i Jönköping för att kunna sprida ännu mer godis över världen. (Foto: Pressbild)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 02 maj 2024Publicerad: 02 maj 2024

”Swedish candy” trendar. Svenskt lösgodis gör global succé och nu gör Orkla en storsatsning för att öka kapaciteten redan i sommar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra veckan var godis också på tapeten.

Då var det Cloetta (börskurs Cloetta) som fick se ett börsras efter nyheten att hundratals ton choklad kan vara värdelöst.

Den redan i sig ifrågasatta palmolja Cloetta använder visade sig förorenad med potentiellt hälsofarliga ämnen.

“Vi tog omedelbara försiktighetsåtgärder och stoppade färdiga produkter i vårt lager så fort vi fick information om detta. Det är ovanligt att så här stora volymer stoppas, men vill vara extra försiktiga”, förklarade Laura Lindholm, kommunikations- och IR-direktör på Cloetta.

Tappade 5 procent

Det hjälpte inte på börsen i vilket fall. Där såg aktiehandlarna ut som om de ätit surt godis, och Cloettas aktie sjönk snabbt mer än 5 procent efter nyheten.

Den här veckan handlar det också om godis – men nu är det goda nyheter. I flera bemärkelser.

”Swedish Candy” gör, via tusentals videos och miljontals visningar, global succé.

Runt om i världen, allra mest i USA och Australien, provar nya konsumenter hallonlakritsskallar och fruktiga ovaler från Bubs, skriver Orkla.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Lång tradition

Lösgodis har varit populärt länge i Sverige och sedan 1930-talet sålts bakom disk i kiosker och godisaffärer.

Men det var när Livsmedelsverket år 1984 rekommenderade de lokala myndigheterna att tillåta självplock, som lösgodiset hamnadei dagligvaruhandeln – och dessutom gick ned i pris.

Nu gör svensk lösgodis internationell succé via Tiktok och Instagram.

”Vi märker av den internationella trenden genom allt fler internationella besökare på hemsidan, följare i sociala medier och många nya förfrågningar från internationella grossister”, berättar Niclas Arnelin, affärsområdeschef för konfektyr på Orkla Confectionery & Snacks Sverige och tidigare vd för Bubs.

Köpte företaget 2022

Bubs har tillverkat godis i småländska Jönköping sedan 1990-talet. 2022 köpte Orkla det familjegrundade godisföretaget.

Det har man knappast ångrat. Redan under 2023 hade företaget en tillväxt på 48 procent.

I fabriken i Jönköping arbetar i dag 50 personer som tillsammans producerar miljontals kilo godis.

ANNONS

Det är framför allt skallarna och ovalerna som blivit Bubs signum i godistillverkningen.

”Hög kvalitet i Sverige”

”I Sverige har vi generellt och historiskt hög kvalitet på vårt lösgodis. Och just våra skallar och ovaler har blivit så enormt populära tack vare smakerna och vår unika konsistens på godiset”, hävdar Niclas Arnelin.

”När vi jobbar med smaksättning så håller vi inte igen. Vår inställning att det ska smaka gott och mycket. Dessutom är allt vårt godis gelatinfritt och veganskt”, säger Arnelin när han listar fördelarna.

Ökar kapaciteten

Den investering på 20 miljoner kronor Orkla nu gör kommer att öka kapaciteten i fabriken med cirka 20 procent och vara klar i sommar.

”I första hand bygger vi ut för att ta hand om alla godisälskare och kunder här i Sverige. Men när vi nu ökar kapaciteten, både på kort sikt och i kombination med våra planer på längre sikt, så hoppas vi även kunna nå en mer internationell marknad”, säger Niclas Arnelin.

I dagsläget går ungefär 25 procent av Bubs produktion på export.

Läs mer:

ANNONS

Hundratals ton choklad kan vara värdelös – Cloetta rasar på börsen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]