”Swedish candy” trendar. Svenskt lösgodis gör global succé och nu gör Orkla en storsatsning för att öka kapaciteten redan i sommar.
Goda nyheter – svenskt lösgodis gör succé
Mest läst i kategorin
Förra veckan var godis också på tapeten.
Då var det Cloetta (börskurs Cloetta) som fick se ett börsras efter nyheten att hundratals ton choklad kan vara värdelöst.
Den redan i sig ifrågasatta palmolja Cloetta använder visade sig förorenad med potentiellt hälsofarliga ämnen.
“Vi tog omedelbara försiktighetsåtgärder och stoppade färdiga produkter i vårt lager så fort vi fick information om detta. Det är ovanligt att så här stora volymer stoppas, men vill vara extra försiktiga”, förklarade Laura Lindholm, kommunikations- och IR-direktör på Cloetta.
Tappade 5 procent
Det hjälpte inte på börsen i vilket fall. Där såg aktiehandlarna ut som om de ätit surt godis, och Cloettas aktie sjönk snabbt mer än 5 procent efter nyheten.
Den här veckan handlar det också om godis – men nu är det goda nyheter. I flera bemärkelser.
”Swedish Candy” gör, via tusentals videos och miljontals visningar, global succé.
Runt om i världen, allra mest i USA och Australien, provar nya konsumenter hallonlakritsskallar och fruktiga ovaler från Bubs, skriver Orkla.
Senaste nytt
Lång tradition
Lösgodis har varit populärt länge i Sverige och sedan 1930-talet sålts bakom disk i kiosker och godisaffärer.
Men det var när Livsmedelsverket år 1984 rekommenderade de lokala myndigheterna att tillåta självplock, som lösgodiset hamnadei dagligvaruhandeln – och dessutom gick ned i pris.
Nu gör svensk lösgodis internationell succé via Tiktok och Instagram.
”Vi märker av den internationella trenden genom allt fler internationella besökare på hemsidan, följare i sociala medier och många nya förfrågningar från internationella grossister”, berättar Niclas Arnelin, affärsområdeschef för konfektyr på Orkla Confectionery & Snacks Sverige och tidigare vd för Bubs.
Köpte företaget 2022
Bubs har tillverkat godis i småländska Jönköping sedan 1990-talet. 2022 köpte Orkla det familjegrundade godisföretaget.
Det har man knappast ångrat. Redan under 2023 hade företaget en tillväxt på 48 procent.
I fabriken i Jönköping arbetar i dag 50 personer som tillsammans producerar miljontals kilo godis.
Det är framför allt skallarna och ovalerna som blivit Bubs signum i godistillverkningen.
”Hög kvalitet i Sverige”
”I Sverige har vi generellt och historiskt hög kvalitet på vårt lösgodis. Och just våra skallar och ovaler har blivit så enormt populära tack vare smakerna och vår unika konsistens på godiset”, hävdar Niclas Arnelin.
”När vi jobbar med smaksättning så håller vi inte igen. Vår inställning att det ska smaka gott och mycket. Dessutom är allt vårt godis gelatinfritt och veganskt”, säger Arnelin när han listar fördelarna.
Ökar kapaciteten
Den investering på 20 miljoner kronor Orkla nu gör kommer att öka kapaciteten i fabriken med cirka 20 procent och vara klar i sommar.
”I första hand bygger vi ut för att ta hand om alla godisälskare och kunder här i Sverige. Men när vi nu ökar kapaciteten, både på kort sikt och i kombination med våra planer på längre sikt, så hoppas vi även kunna nå en mer internationell marknad”, säger Niclas Arnelin.
I dagsläget går ungefär 25 procent av Bubs produktion på export.
Läs mer:
Hundratals ton choklad kan vara värdelös – Cloetta rasar på börsen. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.