12-timmarsdagar och arbete på upp till 75 timmar per vecka. Eller dålig kvalitet, undermålig kundtjänst och en tjugoårig ägare som gått under jorden – vad väljer du?
Glöm Shein och Temu – här är det nästan ännu värre
Mest läst i kategorin
När de så kallade dropshipping-bolagen växer ökar även anmälningarna till Konsumentverket.
“Dropshipping” är ett begrepp som syftar till att en webbutik varken har egen produktion eller lagerhållning. Istället beställs varorna direkt från leverantör, inte sällan utanför EU – ofta i Kina, som sedan skickar varorna direkt till kund, förklarar Konsumentverket.
Denna affärsmodell har vuxit stadigt i bakvattnet av ultrabilliga klädjättar som Shein och Temu, som även de fått sina fiska varma. Om än av andra skäl.
Läs också: Så ska Amazon klå Shein och Temu – med tandkräm. Dagens PS
Omänskliga arbetsförhållanden
Tittar vi på Shein och Temu har deras utveckling varit explosionsartad, vilket fått Svensk handel att höja tonläget.
Skälet till deras oro är beklämmande rapporter om omänskliga arbetsförhållanden i fabrikerna bakom monsterproduktionen, där det förekommit att anställda arbetar 75 timmar per vecka, men även konkurrens, svenska företag, jobb och miljö.
Vänder vi oss utanför Sverige har EU skärpt sin standard på dessa och liknande marknadsplatser för att minimera konsumentrisker och försäljning av farliga produkter.
Något både Temu och Shein försökt ducka för.
Senaste nytt
Byter ägare och adress
Går vi tillbaka till dropshipping-bolagen följer de en liknande strategi, vilket SVT i augusti kunde konstatera.
Här är det inte bara svårt att komma i kontakt med kundtjänst, utan även att utröna vem som driver verksamheten, som gärna byter både ägare och företagsadress ofta.
Något som Konsumentverket bekräftar.
“Konsumenter upplever stora problem med vissa dropshipping-bolag. Där det är mer förekommande att webbsidor stängs ner och startar upp igen eller byter ägare. Webbsidans utseende justeras mer frekvent än på andra marknader”, säger Johan Ohlsson, enhetschef på Konsumentverket till SVT.
Bäst på dropshipping
Ett målande exempel på detta dilemma kan tillskrivas Merley Stockholm.
En nätbaserad klädbutik som fått flest klagomål till Konsumentverket i år. Närmare bestämt då 130 anmälningar.
Detta enligt en granskning utförd av SVT.
Bakgrunden till detta missnöje är det ovan nämnda, liksom sena leveranser, uteblivna varor och produkter som inte alls motsvarar beskrivningen.
Drömmen om att starta eget minskar – men inte här. Dagens PS
Unga män
En återkommande punkt är följaktligen vilseledande marknadsföring, som trots löften om bot och bättring från Merley Stockholms sida fortsatt brister.
Nu överväger myndigheten således ytterligare åtgärder, vilket kan resultera i rättsliga förbud eller förelägganden, erfar SVT.
Anmärkningsvärt är även att två av de tre dropshipping-sajter som fått flest anmälningar till Konsumentverket i år, och fortfarande är verksamma, har startats av svenska män i 20-årsåldern.
Läs även:
Utskällda Shein – sänke eller välsignelse på börsen? Dagens PS
Svensk handel: “Temu och Shein fara för Sverige”. Dagens PS
Offer för klädjätten: Arbetar 75 timmar per vecka. Dagens PS
Missa inte:
Bottenbetyget för svensk sjukvård – 100 dödsfall. Dagens PS
ANNONS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.