Dagens PS

Ger matjättarna rätt – vinsterna har minskat

Inga ökade vinster för handlarna trots stigande matpriser
På väg förbi Ica med Hemköp-kasse. Dock utan att ha bidragit till ökade vinster för handlarna. I stället har marginalerna sjunkit, visar SCB. (Foto: Linus Sundahl-Djerf/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 16 sep. 2024Publicerad: 16 sep. 2024

Nu ger SCB matjättarna rätt. Handlarna har påstått att prisökningarna inte gett dem högre vinster. Helt riktigt, konstaterar nu SCB.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Alla – från regeringen och nedåt – har ägnat avsevärd möda åt att skylla åtminstone delar av de senaste årens prisökningar på giriga dagligvaruhandlare och jättar som Ica, Axfood (börskurs Axfood) och Coop.

Finansministern har sturskt kallat branschen till sig och förklarat att det är dags att skärpa sig och ta lite ansvar för konsumenterna.

Nu är risken uppenbar att den kritiken mot dagligvarubranschen slår tillbaka i ansiktet på kritikerna – och att de får tugga i sig sina egna ord, i stället för de enligt dem onödigt dyra livsmedel våra matjättar säljer.

Minskade vinster

SCB konstaterar nämligen i en ny analys att de senaste årens prisökningar på livsmedel inte har lett till ökad lönsamhet för livsmedelsbranscherna.

I stället har lönsamheten inom dagligvaruhandeln minskat sedan 2021.

”Trots att livsmedelspriserna steg kraftigt 2022 sjönk livsmedelsbranschernas lönsamhet samma år. Nedgången fortsatte 2023 och första halvåret 2024”, intygar Daniel Lennartsson, statistiker hos Statistiska centralbyrån, SCB.

SCB har undersökt lönsamheten i totalt fyra livsmedelsbranscher.

Det är jordbruk, jakt och fiske, tillverkning av livsmedel och alkoholfria drycker, partihandel med livsmedel och alkoholfria drycker samt dagligvaruhandeln, det vill säga butikerna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Försämrats

Måtten på lönsamhet är rörelseresultat och rörelsemarginal. Rörelseresultatet är mellanskillnaden mellan företagens intäkter och kostnader. Rörelsemarginalen visar vad som blir kvar till att täcka räntor och skatt, förklarar SCB pedagogiskt.

”Livsmedelsbranscherna hade en rörelsemarginal på 2,0 procent under 2023, vilket är en liten försämring jämfört med året innan. Under det första halvåret i år låg rörelsemarginalen på 1,1 procent, det vill säga lägre än motsvarande period 2022 och 2023”, konstaterar Daniel Lennartsson.

Samtidigt som livsmedelspriserna har gått upp under de senaste åren har inte lönsamheten utvecklats i samma takt. 

Sämre än andra branscher

I näringslivet som helhet har den genomsnittliga rörelsemarginalen uppgått till 5,1 procent de senaste 15 åren.

Rörelsemarginalen för livsmedelsbranscherna har under samma period legat på 2,2 procent.

Lönsamheten förbättrades något under pandemiåren 2020 och 2021. Från 2022 har den varit lägre, både mätt som marginal i kronor och procent.

”Lönsamheten i branschen jordbruk, jakt och fiske har varit lägre än i de andra livsmedelsbranscherna under hela tidsperioden, om man justerar för arbetskostnaden för enskilda näringsidkare”, säger Daniel Lennartsson.

ANNONS

I livsmedelsindustrin har lönsamheten varit svag från 2021 och framåt, under 2022 och 2023 var den negativ. Inom dagligvaruhandeln har lönsamheten minskat sedan 2021.

Läs även:

Lismedelspriser stiger på grund av svag konkurrens. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]