Dagens PS

Galen tillväxt för svenska influerare

svenska influerare
Bianca Ingrosso är en av landets mest inflytelserika influerare – och har blivit ekonomiskt oberoende på sina affärer. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 06 juni 2022Publicerad: 06 juni 2022

Bland unga är svenska influerare makthavare med enorm påverkan – det sätter avtryck i omsättningen som växer i rekordfart.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Di Digital, som hänvisar till en ny rapport, väntas svenska influerare i år omsätta nära på 1,5 miljarder kronor.

Det är en ökning i omsättning på hela 218 procent på bara sju år. 2016 omsatte branschen 460 miljoner kronor som en jämförelse.

Ett par av de influerare som nämns i artikeln är Margaux Dietz och Therése Lindgren.

Duon har egna program och intervjuar politiker inför riksdagsvalet, framgår det.

Så tjänar svenska influerare sina pengar

Influerarna drar in pengar dels genom annonser och samarbeten mellan personer och varumärken, dels genom att starta egna varumärken.

Det sistnämnda tillvägagångssättet uppges generera de största intäkterna.

I Sverige är Bianca Ingrossos företag Caia Cosmetics ett av de största succébolagen på just den typen av affärer.

Enligt Di:s beräkningar blev Bianca Ingrosso 72 miljoner rikare när hon avyttrade halva sin ägarandel i sminkbolaget till riskkapitalbolaget Verdane för ett par år sedan, vilket Dagens PS uppmärksammade då.

ANNONS

Läs även: Bianca Ingrosso har tillgångar på 200 miljoner

Läs mer: Pandemin en kalldusch för influencerbolagen

Läs vidare: Influerare ska ta över First North-företag

Missa inte: Det tjänar världens största influenser per inlägg

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]