Bland unga är svenska influerare makthavare med enorm påverkan – det sätter avtryck i omsättningen som växer i rekordfart.
Galen tillväxt för svenska influerare
Mest läst i kategorin
Enligt Di Digital, som hänvisar till en ny rapport, väntas svenska influerare i år omsätta nära på 1,5 miljarder kronor.
Det är en ökning i omsättning på hela 218 procent på bara sju år. 2016 omsatte branschen 460 miljoner kronor som en jämförelse.
Ett par av de influerare som nämns i artikeln är Margaux Dietz och Therése Lindgren.
Duon har egna program och intervjuar politiker inför riksdagsvalet, framgår det.
Så tjänar svenska influerare sina pengar
Influerarna drar in pengar dels genom annonser och samarbeten mellan personer och varumärken, dels genom att starta egna varumärken.
Det sistnämnda tillvägagångssättet uppges generera de största intäkterna.
I Sverige är Bianca Ingrossos företag Caia Cosmetics ett av de största succébolagen på just den typen av affärer.
Enligt Di:s beräkningar blev Bianca Ingrosso 72 miljoner rikare när hon avyttrade halva sin ägarandel i sminkbolaget till riskkapitalbolaget Verdane för ett par år sedan, vilket Dagens PS uppmärksammade då.
Läs även: Bianca Ingrosso har tillgångar på 200 miljoner
Läs mer: Pandemin en kalldusch för influencerbolagen
Läs vidare: Influerare ska ta över First North-företag
Missa inte: Det tjänar världens största influenser per inlägg
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.